Thursday, November 18, 2010

Qurban Menjadi Budaya Orang Islam Di Malaysia


Keutamaan qurban dijelaskan oleh sebuah hadis A’isyah (RA), Rasulullah (SAW) bersabda, “Sebaik-baik amal bani Adam bagi Allah di hari Idul Adha adalah menyembelih qurban. Di hari kiamat haiwan-haiwan qurban tersebut menyertai bani Adam dengan tanduk-tanduknya, tulang-tulang dan bulunya, darah haiwan tersebut diterima oleh Allah sebelum menitis ke bumi dan akan membersihkan mereka yang melakukannya”. (Hadis Riwayat Tirmizi & Ibnu Majah)

Alhamdulillah, masyarakat di Malaysia sudah menjadikan ibadah qurban sebati dalam kehidupan mereka. Ada yang melakukannya di Malaysia di qariah masing-masing, bahkan ada yang melaksanakannya di luar negara seperti di Palestin, Kemboja, dan tempat-tempat lain yang lebih memerlukan.

Pendekata, masyarakat menengah di Malaysia makin rancak beramal dengan ibadah ini. Dalam radio IKIM, saban hari kita mendengar iklan yang menganjurkan supaya kita berqurban.

Surau at-Taqwa, Taman Pulai Utama telah melakukan qurban mereka semalam. Lima ekor lembu telah ditumbangkan!!!


IKRAM Johor menerusi Seketeriat Qurban IKRAM Negeri Johor telah dan akan melaksanakan qurban sebanyak 33 ekor di pelbagai tempat dan daerah pada tahun ini. Mereka mula menyembelih lembu pada hari semalam (Hari Raya Pertama) dan akan menyembelih lembu terakhir pada hari esok, Jumaat (Hari Raya Ketiga).


Kesemua daging diagihkan kepada masyarakat setempat.

Dalam kehidupan kita seharian, kita boleh dikatakan bertuah kerana tiada hari yang kita makan tanpa lauk. Tetapi ada sebilangan masyarakat, baik di bandar mahupun di desa hanya dapat merasa daging sebagai lauk mereka mungkin dua atau tiga bulan sekali.

Pengalaman saya mengedar sedikit keperluan harian semasa bulan Ramadhan tempohari kepada penghuni rumah kos rendah, amat menyayat hati. Mereka menceritakan pelbagai masalah yang dihadapi dan terpaksa meneruskan kehidupan dengan apa yang ada. Ibarat peribahasa kita mengatakan, "Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang".

Agak-agak bila ya, masyarakat Islam kita akan boleh berdikari seperti di zaman Khalifah Umar Abdul Aziz? Tiada masyarakat miskin... sehingga tiada orang layak untuk mendapatkan bantuan dari Baitul Mal.

No comments:

Post a Comment