Tuesday, November 23, 2010

Syakir Berkhatan...


Baru balik dari Klinik UTM... Syakir, anak lelaki ku yang kelima baru saja disunatkan oleh En. Hadi dan En. Amir pada pukul 9.30 pagi tadi.

Apabila melihat ku, En. Hadi terus membawa Syakir ke 'operation theatre' (OP). Beliau sudah lama mengenali ku... sejak aku dalam Institusi Pembangunan Felo (IPF) lagi.

Cara pemotongan kali ini agak berbeza berbanding abang-abangnya sebelum ini, walaupun ke semuanya menggunakan kaedah pemotongan biasa, dan bukan menggunakan 'clamp'. 'Bird' Syakir dipotong menggunakan satu alat yang menggunakan 'wire' berapi... Kaedah ini langsung tidak mengeluarkan darah.

Abang-abangnya yang dikhatankan oleh Dr. Ismail, semua menggunakan gunting dan agak banyak darah yang mengalir.

Abang bersunat semasa berumur 4 tahun bersama rakan-rakannya, anak-anak felo Kolej Siswa Desa Skudai di Pusat Kesihatan UTM. Achik dan 'Ammar berkhatan sekali, juga di Pusat Kesihatan UTM. Pada masa itu, Achik berusia 8 tahun dan 'Ammar 6 tahun.

Kemudian Rasyid semasa berumur 6 tahun, juga di Pusat Kesihatan UTM. Dan hari ini, Syakir, berusia 6 tahun dan merupakan anak lelaki ku yang terakhir.

Syakir agak keberatan untuk masuk ke OP pada mulanya tetapi dengan pujukan ku, dia memberanikan diri dengan dipimpin oleh En. Hadi.

Aku membuka seluar Syakir dan membaringkannya ke atas katil. Aku dapati dari kelima-lima anak ku yang melalui proses ini, Syakirlah yang agak banyak menangis. Semasa di dalam OT dan sesudah keluar OT...

Mungkin dulu, Dr. Ismail dia pandai psikologi. Sebelum dia membuat 'injection' ubat kebas, dia akan memaklumkan kepada si anak bahawa cucukan ini akan terasa sakit sikit. Lepas itu, tidak akan terasa sakit lagi... Disamping Dr. Ismail mengutil 'bird' anak untuk mengetahui kesan ubat sudah berjalan, beliau juga menyuruh anak itu sendiri kutil kulit 'bird'. Secara tidak langsung, dia akan 'build up level of confident' anak bahawa proses seterusnya tidak akan terasa sakit.


Alhamdulillah, semua berjalan dengan baik dan didoakan semoga Syakir berjaya melalui marhalah pertama untuk menjadi seorang lelaki...

No comments:

Post a Comment