Friday, February 24, 2012

Program Bina Insan/Sahsiah FGHT Ke-2 Bagi Tahun 2012

Alhamdulillah pagi tadi berlangsung Program Bina Insan/Sahsiah FGHT untuk kali ke-2 bagi tahun ini. Penceramah yang kita jemput ialah bukan calang-calang orang iaitu Prof Selamat bin Hashim.

Prof Selamat ialah pengarah Pusat Penyelidikan Fiqh Sains dan Teknologi (CFiRST) di Fakulti Tamadun Islam, UTM. Beliau berasal dari Segamat, pernah berkhidmat di Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) dan Majlis Agama Islam Johor (MAIJ). Beliau juga penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Negeri Johor 1432H/2010.


Tajuk yang dikupas oleh Prof Selamat ialah Saya Sayang Rasulullah (SAW).

Yang berbahagia Prof telah mengaitkan kesayangan kita kepada Rasulullah (SAW) dengan pelaksanaan kerja-kerja kita seharian.

Antaranya ialah jika kita sayangkan Rasulullah SAW, kita akan menjaga mutu kerja. Kita akan menjalankan atau membuat kerja dengan sebaik mungkin.


Penilaian yang kita harapkan hanyalah penilaian dari Allah (SWT). Dan ini yang kita utamakan. Lantaran itu, kita akan terus membuat penghasilan yang terbaik untuk kepentingan pelanggan.

Kata beliau, sekiranya kita menjalankan kerja dan mengharapkan penilaian dari Allah (SWT), insyaAllah, Allah akan bantu kita dengan memberi penilai kita kewarasan dan kecenderungan untuk menilai kita dengan sebaik mungkin.


Perkara sebaliknya pula akan kita lakukan jika kita tidak sayang kepada Rasulullah (SAW).

Kita tidak menjaga mutu kerja, yakni kita bekerja sambil lewa. Natijahnya ialah penghasilan kerja adalah buruk dan akhirnya pelanggan tidak mendapat manfaatnya.

No comments:

Post a Comment