Monday, February 27, 2012

Apa Yang Boleh Kita Pelajari Dari Isu SBPA?

Isu SBPA perlu diselesaikan segera! Paling lewat ialah sebelum PRU-13. Ramai yang terlibat hanya mengambil pendekatan untuk tunggu dan lihat. Golongan JUSA keatas sudah lega dengan kenaikan mendadak yang pada saya mungkin di luar jangkaan mereka.

Apa yang kita boleh pelajari dari isu ini? Andaian-andaian yang membawa pemikiran kita menyatakan seperti berikut. Tetapi TIDAK semestinya benar!

Pertama, kita nampak pihak yang bertanggungjawab merangka kenaikan gaji tidak mengikut peratusan kenaikan yang diumumkan dalam bajet oleh YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. YAB Perdana Menteri mengumumkan kenaikan gaji hanya dari RM80 hingga RM320! Bukannya sehingga RM6,000!


Kedua, ada pihak yang membuat pertuduhan atau andaian bahawa pihak yang terlibat dengan formulasi gaji baru cuba melakukan sabotaj kepada YAB PM. Dengan yang demikian, rakyat akan bangkit marah dan Barisan Nasional akan kecundang dalam PRU ke-13.

Ketiga, mereka yang terlibat dalam merekabentuk skim SBPA hanya mengarahkan pegawai-pegawai bawahan melakukan kerja-kerja draf gaji tanpa mendapat bimbingan dan khidmat nasihat secara terus (direct) dari pegawai atasan yang hanya sibuk berbincang di padang golf.

Keempat, pihak yang bertanggungjawab menyerahkan kerja membuat draf gaji baru kepada konsultan semata-mata.


Kelima, adanya campurtangan dari penasihat-penasihat tidak rasmi atau 'nyamuk' yang menyumbang kepada cadangan SBPA.

Keenam, tiada semakan yang dilakukan oleh pegawai tertinggi mereka sebelum ia ditaklimatkan kepada YAB PM.

Ketujuh, ia sememangnya di'design'kan sebegitu kemudian datang 'a BIG Resqueer from YAB PM to solve the problem or clarify the mess'. So, our PM is the HERO!


Walau apapun sebab dan musababnya, ternyata SBPA merupakan satu bentuk skim gaji yang melampau dari segi ketidakmunasabahannya dan ketara ketidakseimbangannya. Dan ia dikatakan sebagai satu 'blunder' yang telah dilakukan oleh pihak JPA.

Tak perlu lagi diulas dari segi kemudaratan yang bakal timbul hasil dari skim ini seperti melebarkan lagi jurang perbezaan antara golongan atasan, menengah, dan rendah.

Yang menghairankan juga ialah tiada suara dari mereka yang berada di peringkat JUSA untuk memperjuangkan nasib mereka yang di bawah. Atau mungkin mereka mengambil keputusan biarlah orang lain, asalkan aku mendapat kenaikan yang puluhan kali lipat!


Kadang-kadang saya terfikir keseorangan, apakah polisi atau keputusan diperingkat negara dibuat oleh beberapa individu yang terpilih tanpa dinilai dari segi impak dan 'consequences' kepada sesebuah organisasi?

Satu contoh yang mudah ialah dari segi pemilihan seorang Naib Canselor kepada sebuah IPTA.

Suatu ketika dahulu, kawan saya yang tidak pernah memegang jawatan pentadbiran diperingkat fakulti seperti Timbalan Dekan atau Dekan apatah lagi Timbalan Naib Canselor boleh dilantik sebagai Naib Canselor IPTA. Sungguh tidak masuk akal bagi saya...


Pada saya biarlah mereka yang betul-betul layak menerajui sesebuah institusi penting seperti IPTA. Janganlah asalkan dia orang kita dan mendapat 'recommendation' dari cawangan kita, terus kita lantik! Lihatlah 'track record'nya dulu.

Kalaulah kita lantik mereka yang bukan dari kalangan kitapun sebagai Naib canselor tetapi mereka mempunyai sejarah pentadbiran dan perkhidmatan yang cemerlang, apa salahnya?

Bukanlah dia sorang boleh membuat keputusan sendiri-sendiri dan menukar polisi sesuka hatinya. Kita ada Canselor, Pro-Canselor, Lembaga Pengarah Universiti, Pengurusan Tertinggi Universiti, Senat, dan sebagainya yang akan membuat 'check and balance'.


Pada hemat saya, kita seharusnya meletakkan mereka yang selayaknya untuk menerajui sesebuah institusi penting, dan tidak kiralah sama ada mereka dari kalangan kita atau sebaliknya. Jika itu yang kita praktiskan maka sudah pasti institusi tersebut akan cemerlang, gemilang, dan terbilang!

No comments:

Post a Comment