Wednesday, March 28, 2012

Abang Mendapat 7A...

Setiap kali keputusan peperiksaan besar keluar, abah dan ummi tidak ketinggalan merasai debaran. Anak-anak rasanya lebih lagi...

Ibubapa hanya menerima keputusan dengan redha. Tidak kisah sama ada seseorang anak itu berjaya dengan cemerlang atau sekadar cukup makan. Anak itu masih anak kami.

Tetapi apa yang yang penting ialah usaha. Allah SWT dengan pastinya akan menganugerahkan keputusan setakat mana usaha individu tersebut. Kalau kita merasai bahawa usaha kita sudah mencapai tahap maksima maka disusuli pula dengan doa dan tawakkal kepada Allah SWT, apa yang lahir selepas itu atau keputusan yang sebagaimanapun keluar maka kita akan merasai puas. We have done our best!

Dalam menerima keputusan abang tempohari di Dewan Qadisiyah, aku bersyukur dengan apa yang dicapai. Abang hanya berjaya mendapat 7A, 1B dan 3C. Sudah pasti aku begitu terharu dengan kawan-kawannya yang memperolehi 11A dan 10A. Allah SWT mengganjari rakan-rakannya yang lain berkat usaha dan doa mereka dan kedua ibubapa mereka.

Setakat 3 orang yang melepasi SPM, Kak Longlah yang paling cemerlang diantara anak-anakku. Kak Long mendapat 9A1, 3A2, dan 1B. Kak Ngah pula mendapat 8A dan 5B.

Di peringkat PMR pula kesemua mereka iaitu Kak Long, Kak Ngah, Abang, dan Achik mendapat 9A.

Walau apapun, aku tetap bersyukur kepada Allah SWT dengan anugerah yang tidak terhingga ini. Jika ingin dibandingkan dengan amalanku kepadaMu dengan apa yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, terasa amat jauh dan kerdilnya diri ini, ya Allah!

Alhamdulillah...

Tetapi ingatlah wahai anak-anakku, matlamat utama abah dan ummi membesarkan kamu ialah untuk kamu menjadi insan yang soleh dan solehah. Menjadi insan yang menyejukkan mata kedua orang tua yang memandang...

Abang yang merupakan anak lelaki pertama abah... Teruskan perjuangan untuk mencapai cita-citamu. Untuk mewarisi para anbiya' bukannya mudah. Tetapi kata orang, jika di situ ada kemahuan maka insyaAllah akan dibuka jalannya.

Yang terpenting sekali ialah niat yang betul. Pastikan bukan untuk menjadi seorang yang tersohor di mata manusia tetapi menjadi insan ternama di sisiNya. InsyaAllah, jika Allah suka kepada kita maka manusia jiga sayang kepada kita...

Anak-anak yang selalu mendoakan kepada ummi dan abah adalah anak-anak yang cukup istimewa pada pandangan abah!

No comments:

Post a Comment