Wednesday, March 14, 2012

Tertipu Dengan Iklan Di Kedai Petronas

Kita ternampak gambar pekerja Petronas menyongsong tong gas dengan menggunakan alat pengangkut tong terpampang di cermin Kedai Stesen Minyak Petronas Taman U. Gambar iklan ini sudah lama tetapi saya masih belum berkesempatan untuk datang membeli atau mendapatkan perkhidmatannya.

Apabila tong gas kosong, sama ada kita pergi beli di kedai runcit atau kita menelefon kedai runcit untuk menghantarkan gas ke rumah.

Hari itu sekali kita pernah datang ke kedai Petronas. Kita bawa tong gas dan maklumkan bahawa kita hendak beli gas. "Oh... malam kita tak jual", balas pekerja di kaunter. Dalam perjalanan balik, kita belilah di kedai runcit mamak...

Semalam kita pergi lagi ke Stesen Minyak Petronas Taman U dengan membawa tong gas kosong.

Andaian-andaian dalam kepala ialah mesti harga gas petronas yang dijual di stesen minyak Petronas lebih murah. Brand dia sendiri, mesti murah! Lepas tu, dia jual sendiri pulak tu, mesti murah punya! At least murah seringgit duapun jadilah...

Sekarang dalam keadaan barangan semua naik harga, kita sedaya upaya mencari tempat yang boleh dijimatkan dua tiga puluh senpun jadilah...

Kitapun mengisi borang untuk membeli gas memasak di kaunter. Nama, alamat, dan nombor telefon dicatitkan dalam borang. Yang lain-lain hanya ditanda oleh pekerja kedai Petronas tersebut. Dan harganya RM31.50 dibayarkan termasuk (RM1.50) kos penghantaran.

Kita cakap tak payah hantar kerana kita dah bawa tong kosong dan kita akan bawa balik aje yang berisi.

"Tak... tak... Pakcik balik dan dalam masa 15 minit, tong gas sampai", jelas pekerja kedai Petronas.

Akupun pulang dengan membawa balik tong gas kosong. Dalam setengah jam, seorang pekerja India datang dengan motosikal membawa tong gas.

Pekerja India ini meminta duit sebagai bayaran gas tersebut. Aku memaklumkan bahawa aku sudah bayar di Kedai Petronas.

Sekarang baru aku faham bagaimana Kedai Petronas membuat duit atas angin. Kedai Petronas caj aku RM31.50 yang mana aku perlu mengisi borang, dan sebagainya. Kemudian pekerja Kedai Petronas menelefon mana-mana kedai runcit untuk menghantar tong gas ke rumahku.

Kalau aku sendiri memesan kepada kedai runcit secara terus, aku hanya bayar RM28. Untuk itu, aku tolong bantu Kedai Petronas sebanyak RM3.50.

Aku merasakan inilah cara yang bijak dan terbaik untuk memeras duit orang lain. Syabas Stesen Minyak Petronas!

Kalau boleh fikirkan lagi idea-idea yang mengarut seperti ini...

1 comment: