Friday, March 23, 2012

Kehidupan Dunia Dari Perspektif Al-Quran

Kita dari kecil sudah diajar supaya belajar rajin-rajin agar pandai, kemudian dapat kerja yang baik-baik, mendapat gaji lumayan, rumah yang besar, kereta yang mewah, isteri yang cantik dan seterusnya menyara kehidupan anak isteri tanpa mendapat banyak kerenah. Seolah-olah itulah matlamat hidup kita.

Tentang kehidupan yang sesudah alam dunia ini tidak begitu diperkatakan. Banyak sebabnya tidak dibicarakan kehidupan selepas mati. Pertama, masing-masing tidak nampak kehidupan sesudah alam dunia ini. Tiada seorangpun yang telah mati kembali ke dunia dan menceritakan keadaan mereka di sana. Kita terkesan dengan apa yang nampak! Rumah 'bungalow', kereta Mercedes, jam Rolex, dan pelbagai barangan berjenama lagi menjadi idaman dan keinginan setiap anak kita.


Apa ada dengan syurga? Kita belum melihat syurga... Kita belum melihat bidadari... Kita belum melihat jua merasai makanan dan minuman syurga...

Walau apapun tanggapan kita tentang hari akhirat, Allah SWT telah menjelaskannya kepada kita sejak lebih 1400 tahun dulu.

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah, kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak." (At Taubah: 38)

"Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)." (Al-Ankabut: 64)


"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (disediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Al-Hadid: 20)

"Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya." (Al-Kahfi: 7)

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);" (Al-Mulk: 2)


"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?" (Al-An'am: 32)

"Dan apa jua (harta benda dan lain-lainnya) yang diberikan kepada kamu, maka adalah ia merupakan kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya; dalam pada itu, apa jua yang ada di sisi Allah (yang disediakan untuk orang-orang yang beriman dan taat) adalah ia lebih baik dan lebih kekal; maka mengapa kamu tidak mahu memahaminya?" (Al-Qasas: 60)

"Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan) dan yang reda (berpuas hati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami. (7) Mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah Neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan." (Yunus: 8)


"Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya. (15) Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab Neraka dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia dan batallah apa yang mereka telah kerjakan." (Hud: 16)

"Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat." (Al-Rum: 7)

Begitu banyak sekali peringatan Allah SWT tentang kehidupan duniawi dan dibandingkan dengan kehidupan yang kekal abadi (ukhrawi). Tetapi kita masih merasa sangsi ataupun tidak termotivasi untuk mengejar kehidupan akhirat.

Kadang-kadang kita merasakan akhirat masih nun jauh di sana. Kejar kebendaan dulu! Tetapi bolehkah kita mempastikan bahawa kita masih punyai nyawa yang panjang untuk beramal kemudiannya sebagai bekalan hari akhirat?

Dalam hadis riwayat Muslim, al-Mustaurad bin Syadad berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda; "Demi Allah, bandingan kehidupan dunia ini dengan kehidupan akhirat cumalah seperti air yang lekat di jari seseorang kamu yang telah mencelupkan tangannya ke dalam lautan."

Dan hadis riwayat Muslim dalam tajuk zuhud, Baginda Rasulullah SAW berdoa; "Ya Allah, jadikanlah rezeki keluarga Muhammad ini hanya sekadar cukup makan sahaja."

Jadi apa tujuan penulisan ini dibuat? Tujuannya ialah supaya kita sentiasa mengingati kehidupan sesudah kehidupan dunia. Di sana kehidupannya berkekalan! Tiada lagi kematian sesudah itu...

Perlu tinggalkah kemewahan keduniaan keseluruhannya? Tidak! Sama sekali tidak! Carilah kekayaan tetapi dengan cara halal... Carilah kekayaan tetapi hulurkan bantuan yang mencurah-curah kepada mereka yang miskin dan perlu. Carilah kekayaan tetapi jangan sekali-kali abaikan tanggungjawab kita kepada Allah; solat, puasa, zakat, ibadah haji, dan sebagainya.

Jadikanlah kehidupan di dunia ini sebagai medan untuk kita mengumpul modal, dari segi pahalanya untuk kita raih kehidupan yang bahagia di akhirat kelak, insyaAllah.

Rasulullah SAW pernah bersabda;

"Apalah yang boleh aku lakukan dengan dunia ini. Bandingan aku dengan dunia ini cumalah laksana seorang pengembara yang bernaung sebentar di bawah sepohon pokok, setelah itu ia meninggalkan pokok itu untuk meneruskan semula perjalanan." (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah)

No comments:

Post a Comment