Saturday, January 19, 2013

Asbabun Nuzul Ayat 67 Surah Al-Maidah

"Wahai Rasul! Sampaikanlah apa yang diturunkan Tuhanmu kepadamu. Jika tidak engkau lakukan (apa yang diperintahkan itu) bererti engkau tidak menyampaikan amanatNya. Dan Allah memelihara engkau dari (gangguan) manusia. Sesungguhnya, Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir." 


Abu Hurairah (RA) menuturkan bahawa ketika Rasulullah (SAW) beserta para sahabatnya tiba di sebuah desa, mereka (para sahabat) melihat sebatang pohon besar untuk berteduh, dan mereka menyarankan kepada Nabi (SAW) untuk berteduh di bawahnya untuk sesaat. Nabi (SAW) pun mengiyakan saranan para sahabatnya, dan tidur di bawahnya, sedang para sahabat tidur di tempat lain. Saat Nabi (SAW) sedang tertidur kerana istirehat, tiba-tiba datang seorang badui dengan menghunus pedang dan membangunkan Nabi (SAW) sambil berkata, "Wahai Muhammad, sekarang katakan padaku, siapa yang dapat menyelamatkanmu dariku?" Beliau menjawab, "Allah." Maka turunlah ayat di atas. (Hadis hasan, riwayat Ibnu Hibban)


Riwayat ini kita selalu dengar... Mendengar jawapan Rasulullah (SAW) maka pegangan pedang si badui tadi terlepas dari tangannya. Seterusnya Rasulullah (SAW) mengambil pedang tersebut dan meletakkan pula ke leher si badui tadi sambil bertanya, siapakah pula yang dapat menyelamatkanmu dariku? Si badui terkedu dan tiada jawapan yang keluar dari mulutnya.

Setelah melihat Rasulullah tidak menggunakan peluang yang ada untuk membunuhnya, bahkan memaafkan pula perlakuannya maka si badui tadi telah mengisytiharkan syahadah: "Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad (SAW) itu pesuruh Allah.


Tuan-tuan dan puan-puan,

Bolehkah kita bersifat dengan sifat Rasulullah (SAW) yang sentiasa bersedia untuk memaafkan sesiapa yang menyusahkannya malah sanggup memaafkan orang yang ingin membunuhnya?

Tepuk dada tanya iman kita...

Semoga kita sentiasa diberi hidayah dan istiqamah dijalanNya. Amin!

No comments:

Post a Comment