Thursday, January 10, 2013

Bayar Cukai Pintu MPJBT Dapat Myvi

Setiap kali tiba awal tahun, akupun sibuk melihat bil-bil yang perlu dijelaskan. Tujuanku ialah supaya kita tidak terhutang dengan mana-mana pihak dikemudian hari ketika mana duit sudah kering dari kantong...

Perkara pertama yang aku buat ialah menjelaskan yuran keahlian 'Malaysian Institute of Planners'. Yuran hanya RM100 sahaja setahun kerana aku masih bergelar 'graduate member' dan bukan 'corporate member'. Itupun aku poskan cek dalam bulan Disember 2012 lagi untuk membayar yuran tahun 2013.


Aku menjadi 'graduate member for MIP' sejak tahun 1990an lagi. Pernah menghadiri temuduga untuk 'upgrade' ke 'corporate member' sekitar tahun 2000an tetapi masa itu Datuk Zainuddin Muhammad (mantan Ketua Pengarah Jabatan Perancang Bandar & Desa Semenanjung Malaysia) dan ahli panelnya meminta supaya aku menyediakan 'log book' berkenaan dengan kerja-kerja perancangan.

Aku puji Zainuddin kerana walaupun beliau berasal dari Bukit Abal, Pasir Puteh, Kelantan dan merupakan 'super senior' aku di Kansas State University (Beliau 'graduated in Master of Regional & Community Planning' pada tahun 1980 dan aku pula 'graduated' dalam bidang yang sama pada tahun 1988), beliau tidak mengamalkan sikap 'favouritism' baik kepada anak negeri Kelantan mahupun alumni satu universiti. Bravo dan syabas, aku ucapkan!


Aku masih ingat sekitar tahun 1989, aku ke JPBD Semenanjung Malaysia di Jalan Cenderasari, Kuala Lumpur untuk berjumpa Zainuddin yang pada masa itu memegang jawatan Ketua Pengarah. Aku datang bersama sepucuk surat dari Profesor Deines iaitu profesor yang pernah mengajarnya dan mengajarku untuk menagih simpati supaya memberi peluang pekerjaan walaupun buat sementara.

Sekurang-kurangnya aku mencuba kerana Profesor Deines begitu beria-ia menyuruh aku untuk berjumpa dengan bekas pelajar kesayangannya...

Perkara kedua yang aku langsaikan di awal tahun ialah cukai pintu atau cukai harta.


Cukai pintu ini aku bayar di pejabat Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT) pada hari Ahad lepas. MPJBT membuka kaunter dari 9 pagi hingga 1 petang pada hari Ahad. Pelanggannya semasa aku datang tempohari hanya 4 orang. Dengan kata lain, tak perlu menunggu nombor giliran yang panjang.

Satu berita baik bagi mereka yang menjelaskan cukai pintunya setahun terus sebelum 31 Mac ialah mereka berpeluang untuk menyertai cabutan bertuah kereta Myvi.

Aku tak la mengharap sangat tentang cabutan bertuah ini. Seingat aku, cabutan bertuah yang termahal yang pernah aku dapat ialah 'deep fryer' semasa Hari Keluarga UTM yang berlangsung di Padang Utama UTM beberapa tahun yang lalu. "Deep fryer' itupun dah jadi gajah putih kat rumah. Rasaku hanya digunakan sekali untuk masak ayam atau goreng kentang. Siapa nak, bolehlah datang ambil kat rumah...


Semasa aku menjadi Pengetua Kolej 16 & 17 dulu, staf aku Bala, pernah memenangi kereta Kancil dalam cabutan bertuah yang dilaksanakan oleh MPJBT. Cukai pintu itu adalah diatas nama emaknya.

Sahabatku Mahathir, pegawai Takaful Malaysia, pernah memenangi kereta BMW anjuran kad kredit Bank Islam Malaysia Berhad.


Itu kata orang... rezeki.

Jadi, sesiapa yang ingin mencuba nasib untuk mendapatkan Myvi, bolehlah menjelaskan cukai pintu mereka untuk setahun penuh dan bukannya untuk 6 bulan sebelum 31 Mac ini. Lagipun gaji bulan Januari ini, kita akan mendapat bonus untuk setengah bulan lagi.


Perkara ketiga yang aku lakukan ialah mencuba untuk membayar cukai tanah di Pejabat Tanah & Daerah Johor Bahru. Pada hari Isnin lepas, selepas membuat kad pengenalan Rasyid yang umurnya genap 12 tahun di Jabatan Pendaftaran Kulaijaya, aku bergegas pula ke Pejabat Tanah. Begitu ramai sekali orang yang ingin membayar cukai tanah dan nombor yang aku dapat ialah selang 150 orang dengan nombor yang dipanggil!

Jadi, akupun berpatah balik ke sekolah untuk menghantar Rasyid tanpa membayar cukai tanah. Tangguh dulu buat sementara. Ramai kawan-kawanku telah bertukar mekanisme membayar cukai tanah... Mereka menggunakan perkhidmatan 'online'!

Bila tiba di sekolah, aku pergi ke pejabat Hidayah untuk membuat 'post-dated' cek bagi bayaran yuran pengajian dan asrama selama setahun.


Yuran Sekolah Hidayah sepatutnya dijelaskan sebelum 15 haribulan setiap bulan. Yuran bulan Januari 2013 untuk 3 anak SRIH dan 2 anak SMIH telah aku jelaskan semasa pendaftaran hari itu. Aku hanya perlu membuat 11 'post dated' cek bertarikh 10 haribulan setiap bulan, berjumlah RM1,445.00 setiap satu kecuali pada bulan Disember 2013, hanya RM1,215.00.

Apa yang aku masih belum jelaskan hanyalah yuran keahlian Lembaga Perancang Bandar & Desa sebanyak RM50 setahun sebagai ahli 'graduate'. Dan cukai tanah...

No comments:

Post a Comment