Friday, January 25, 2013

Nasihat Kepada Mereka Yang Ingin Membuat Pasport Malaysia

Aku telah banyak kali ke Pejabat Imigresen untuk membuat pasport. Membuat pasport sendiri, pasport anak pertama, pasport anak kedua, pasport anak istimewa dan yang terakhir sekali ialah membuat pasport anak yang ketiga.

Aku telah menggunakan perkhidmatan Pejabat Imigresen di Wisma Persekutuan Johor Bahru... Aku juga telah menggunakan perkhidmatan Pejabat Imigresen di Pekan Rabu, Tampoi... Dan pada hari Rabu kelmarin, aku telah mencuba perkhidmatan Pejabat Imigresen Kulaijaya. Semuanya menempa pengalaman yang tersendiri!

Sebelum aku pergi lebih jauh, aku ingin memaklumkan sekali lagi kepada pembaca budiman bahawa sekiranya anda mempunyai anak OKU (Orang Kurang Upaya), anda boleh membuat pasport untuk anak tersebut tanpa sebarang bayaran. It's free of charge!

Ok. Di sini aku ingin memberi maklumat kepada sesiapa yang ingin membuat pasport yang mana dia dahulunya lahir di luar negara dan memasuki negara kita menggunakan pasport ibu atau ayahnya. Sekiranya dia memasuki Malaysia dengan menggunakan pasportnya sendiri maka masalah ini tidak timbul.

Anakku yang ketiga lahir di luar negara dan telah memasuki Malaysia dengan menggunakan pasport ibunya. Dengan kata lain, anak tadi dimasukkan data dan gambarnya ke dalam pasport ibu. Pada masa itu, anakku berumur lebih kurang setahun.

Setelah umurnya 18 tahun dan menghampiri 19 tahun pada bulan Jun ini maka aku telah membawanya ke Pejabat Imigresen Kulaijaya untuk membuat pasportnya yang pertama. Kami sampai tepat jam 8 pagi dan mendapat nombor 1015. Kiraannya ialah orang yang ke 15.

Tujuan membuat pasport ini ialah untuk beliau menunaikan ibadah umrah pada bulan Februari nanti bersama datuk dan neneknya.


Malam sebelum kami bergerak ke Pejabat Imigresen, kami telah mengumpulkan segala dokumen yang diperlukan. Kad pengenalan anak serta salinannya, surat beranak anak atau lebih tepat Borang W yang didaftarkan dengan Kedutaan Malaysia serta salinannya, kad pengenalan dan surat beranakku serta salinannya, dan kad pengenalan dan surat beranak ibunya serta salinannya.

Kami tidak ingin terpaksa pulang lagi kerana ketinggalan dokumen yang diperlukan.

Apabila nombor kami dipanggil, aku membiarkan Wan Abdul Rahman mara ke kaunter bersendirian. Aku meneruskan pembacaan buku The Honorable Wives of the Prophet (Peace be upon him)...

Sangkaanku dengan segala dokumen yang telah kami sediakan sepatutnya tiada masalah yang akan timbul.

Tetapi tiba-tiba, anakku memanggilku ke kaunter... Pegawai yang berurusan menanyakanku bagaimana aku membawa balik Wan Abdul Rahman ke Malaysia, adakah menggunakan pasportnya sendiri atau menumpang pasport ibunya atau menumpang pasportku.


Aku memaklumkan bahawa beliau menumpang pasport ibunya hampir 18 tahun yang lampau.

Pihak Imigresen ingin melihat pasport tersebut!

Subhanallah... apa ke jadahnya pasport yang sudah lama luput tarikhnya ingin dilihat buktinya bahawa Wan Abdul Rahman tertera dalam pasport ibunya.

Kalau tidak ada lagi pasport dalam simpanan katanya si pegawai tersebut, aku perlu membuat dan mengambil surat akuan bersumpah dari mana-mana pesuruhjaya sumpah.

What a joke? Anakku telah mempunyai kad pengenalan biru dan jelas tertera perkataan warganegara padanya tidak dibenarkan membuat pasport selagi tidak ada surat akuan bersumpah menyatakan bagaimana beliau dibawa masuk ke Malaysia.

Akupun naik hairan tentang hierarki kad pengenalan dan pasport... Adakah kad pengenalan lebih tinggi martabatnya atau pasport yang lebih tinggi?

Padaku kad pengenalan yang lebih tinggi.

Aku meminta untuk berjumpa dengan pegawai bagi merayu simpati terhadap kes aku ini. Kemudian aku dibawa berjumpa dengan seorang wanita yang aku agak mungkin hanya bertaraf CC atau chief clerk.

Apa lagi, beliau juga menyuruh aku membuat Surat Akuan Bersumpah.

Aku akur dengan apa yang disarankan dan mula bergerak mencari pejabat pesuruhjaya sumpah berhampiran dengan bangunan TH di Kulaijaya.


Aku berurusan dengan En. Munian (Timbalan Pengerusi MIC Kulaijaya) yang merupakan seorang pesuruhjaya sumpah. Surat itu berbunyi seperti apa yang telah kami nyatakan kepada pegawai imigresen tadi. Setelah membetulkan ayat-ayat En. Munian yang bunyinya agak keindiaan maka Wan Abdul Rahman dan En. Munian menurunkan tandatangan masing-masing dan caj yang dikenakan ialah RM20.

Ayat kami yang karang, cuma menggunakan cop En. Munian dan melayang RM20.

Pada pandanganku, En. Munian agak alim dengan pegangan agamanya kerana kelihatan banyak patung-patung dan gambar-gambar yang berkaitan dengan Hindu di biliknya.

Aku juga mencuba untuk mendapat pandangannya tentang politik semasa. Beliau nampak kurang senang dengan Datuk X sebagai ketua atau pengerusinya. Beliau menyatakan bahawa sebagai Timbalan Pengerusi sepatutnya beliau berada di depan bersama dengan Pengerusi dalam apa jua majlis di Kulaijaya tetapi Pengerusi selalu mengenepikannya.

Menurutnya, pengerusi tidak berpuas hati dengan En. Munian kerana beliau telah mengalahkan calon yang disokong pengerusi dalam pertandingan jawatan timbalan pengerusi.


Pada pandangan En. Munian, ketuanya tidak bertindak profesional kerana telah menafikan pilihan rakyat.

Aku berseloroh kepadanya dengan berkata, "Why not we change the government with the new one. If the new one is not as good or better than the previous one then we change again in the next general election!"

Dia nampak bersetuju dengan apa yang aku cakapkan. Cuma katanya, "Dalam politik apa yang ada di dalam hati tak sama dengan apa yang diucapkan!!!"  

1 comment: