Monday, December 9, 2013

Hujung Tahun Menjelang Awal Tahun Baru...

Bila tahun akan berakhir maka terasa berat bahu memikul. Di awal tahun banyak duit yang terpaksa aku belanjakan.

Pada awal tahun, aku biasanya akan membayar cukai pintu dan cukai tanah. Cukai pintu tahun ini hanya RM259 tetapi tahun depan RM300 lebih untuk setahun. Cukai tanah hanya RM30 lebih. Pada tahun depan juga aku terpaksa membayar cukai pintu dan cukai tanah untuk dua buah rumah, satu di Taman Pulai Utama dan satu lagi di Bandar Dato' Onn. Untuk ini saja, hangus dekat RM800.


Perkara kedua ialah yuran pendaftaran dan yuran bulanan sekolah. Pada tahun depan, aku hanya mempunyai 2 pelajar Sekolah Menengah Islam Hidayah dan 2 orang di Sekolah Rendah Islam Hidayah. Untuk pendaftaran, uniform, buku, alat tulis dan yuran bulanan, busuk-busuk terbang empat atau lima ribu RM.

Aku juga membayar takaful siswa anak-anak untuk setahun terus. Ini juga rasanya melayang seribu lebih RM.

Disamping takaful anak-anak, aku juga mengambil takaful aku sendiri dengan syarikat Takaful Ikhlas. Aku terus membayar untuk setahun juga. Ini menelan belanja tiga ribu lebih.


Dengan kata lain, dari bulan Januari hingga April aku terpaksa membelanjakan banyak wang untuk menyelesaikan banyak urusan. Antaranya ialah 'road tax' dan insurans kereta dan sebagainya.

Bermula tahun ini juga, aku mula menanggung 2 orang anak yang belajar di universiti. Nasib baik Kak Long mendapat biasiswa JPA. Didoakan semoga Achik, anak yang ke empat akan mendapat tajaan atau sekurang-kurangnya pinjaman PTPTN apabila beliau memasuki IPTA nanti.

Kita sebagai 'parents' berbeza dengan zaman orang tua kita menjadi 'parents'... Kita tahu kemampuan dan keupayaan orang tua kita. Kita tidak akan minta apa yang mereka tidak mampu sediakan.

Zaman anak-anak kita berbeza...

Cuma, diri ini cemburu apabila melihat anak-anak orang lain bekerja di waktu cuti semester!

No comments:

Post a Comment