Sunday, December 15, 2013

Tak Peka Ke Mereka Ini Atau Mereka Sengaja Pekakkan Telinga?

Aku sungguh meluat! Lepas satu, satu, menaikkan harga... Kelihatan seperti apa yang kita suarakan tidak diendahkan sama sekali.

Mula-mula petrol, kemudian gula, kemudian tarif letrik, kemudian cukai pintu, kemudian tambang bas, kemudian tol, kemudian harga rumah, kemudian...

Ada telinga ke mereka atau tuli?

Itulah kesannya BN menang pilihanraya. Lepas 4 tahun nanti, baru dia akan peka semula. Sekarang buat pekak badak aje. Apa orang hendak kata, kata ajelah. Puas bising, senyaplah mereka.

Dan yang aku paling pening apabila melihat si pembaca berita atau si penulis berita. Ada saja 'reasons' atau asbab diberikan untuk menjustifikasikan semua kenaikan harga.

Dah gila ke apa? Kalaulah si penulis skrip dah cukup mewah... fikir juga tentang saudara mara mereka yang mungkin kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.


Aku fikir semua orang terkesan, cuma sikit dan banyak aje! Golongan atasan mungkin tak kisahpun kerana gaji mereka tak luakpun, cukup ditampung dengan elaun-elaun yang gila-gila.

Bagi golongan pertengahan dan golongan bawahan pasti cukup terasa. Aku yang gaji tujuh, lapan ribupun terasa pahit. Terasa pahit kerana tanggungan ramai. Anak sembilan orang. Tak tahulah bagaimana mereka yang mempunyai anak seramai aku tetapi hanya bergaji tiga, empat ribu saja? Mesti lagi parah.

Banyak perkara dalam memberi pinjaman PTPTN dan sebagainya kita tidak peka dengan mereka yang mempunyai anak ramai. Kita kira pendapatannya sahaja.

Mereka yang bergaji RM3,000 tetapi mempunyai anak seorang dua tak sama beban tanggungan berbanding mereka yang bergaji RM10,000 tetapi mempunyai anak 9 orang. Sepatutnya yang bergaji RM10,000 dan beranak ramai perlu diberi pinjaman penuh!

Aku hairan bagaimana cara mereka berfikir?

Masalah kita ialah kita tidak melihat ke bawah. Masa kita susah dulu, kita bercakap sana sini tentang ketidakadilan dan ketidakpuasan hati tetapi apabila kita sudah melonjak naik dan duduk di zon selesa maka kita tidak ambil kisah lagi mereka yang di bawah.

Apa yang kita fikir adalah dulu aku susah juga macam mereka dan sekarang mereka mesti lalui seperti apa yang aku lalui!

Pada pandangan aku yang cetek ini, semua kenaikan harga berpunca dari kenaikan harga petrol! Apabila harga petrol naik maka semua perkara terkena tempiasnya. Ia seperti domino effect yang saling kait mengait diantara satu sama lain.

Tengoklah nanti... bila rakyat makin marah maka dia akan hulurkan BR1M. Rakyat akan diam. Dan harga barangan akan terus naik. Rakyat marah kembali maka dia naikkan sedikit elaun. Rakyat kembali diam. Itulah sedikit gula-gula yang diberikan.

Tetapi habuan mereka akan terus naik! Hasil dari keuntungan GLC itu dan ini maka mereka tetap macam biasa. Itulah pemerintah negara.

No comments:

Post a Comment