Saturday, December 28, 2013

Ya Allah, Aku Terima Qadha' Dan QadarMu...

Alhamdulillah, peperiksaan lisan bagi tesis Phdku telah berlalu pada 26 Disember lepas.

Banyak pengalaman telah aku pelajari dari sesi ini setelah aku melalui sesi yang sama pada tahun lepas. Aku belajar erti persahabatan, aku belajar erti bersyukur, aku belajar erti matlamat kehidupan.


Memang benar kita tidak terlepas dari pengajaran dan pembelajaran sehinggalah kita dimatikan oleh Allah SWT.

Ada orang melalui sesi viva-voce ini dengan mudah, ada orang yang terpaksa menangis untuk mendapat belas ihsan para pemeriksa yang seperti aku kata pada penulisan yang lepas, yang mana mereka (pemeriksa) cuba meniru gaya malaikat Munkar dan Nakir dalam menyoal dan ada yang agak sulit sepertimana yang aku lalui.

Keputusannya ialah aku diberi tempoh 6 bulan untuk memperbaikinya setelah 'external examiner' memberi keputusan B, manakala kedua-dua 'internal examiner' memberi keputusan C.


Dan yang paling menghairankan aku ialah bila 'external examiner' menanya aku secara personal, "Apa masalah 'you' punya 'internal examiners'?"

Dan yang paling malang sekali ialah lima salinan pembetulan yang mempunyai 3 'columns', muka surat mana komen pemeriksa, muka surat mana yang telah aku betulkan dan sebagainya, yang ditandatangani oleh penyelia dan telah aku serahkan kepada Sekolah Pengajian Siswazah (SPS) telah hilang! Dengan kata lain, pihak SPS tidak menyerahkan borang 'itemization of correction' bersama tesis yang telah aku perbetulkan kepada pemeriksa.

Jadi antara komen yang aku dapat ialah "Tiada borang 'itemization of correction'!" Subhanallah, begitu berat sekali ujianmu Ya Allah.

Kalau kita fikir secara logik, bolehkah aku serahkan tesis pembetulan aku tanpa borang 'itemization of correction'? Jawabnya, sudah pasti SPS tidak akan menerimanya!!!

Ya Allah, sesungguhnya aku redha dengan ketentuanMu... Walaupun ujian ini berat tetapi aku bersedia untuk menghadapinya.

Wa makaru wama karallah... Wallahu khairul makirin.

Aku kenal siapa kawan dan aku kenal manusia 'hipokrit'!

Aku hanya mampu berdoa supaya Engkau bukalah hati mereka dan siramilah dengan cahayaMu yang tak kunjung malap dan semoga mereka menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepadaMu. Amin ya Rabbal 'Alamin!

1 comment: