Monday, November 22, 2010

Permissible Kissing the Hands of a Pious Man...


Hadith 889 of Riyadh-us-saleheen (Vol. 1):

Hazrat Safwan bin 'Assal (RA) says that a Jew asked his companion to take him to the Holy Prophet (SAW); and when they met him, they inquired from him about the nine clear signs (given to Moses AS); this was followed by the recital of the relevant hadith. This made the issue quite clear and in the end, both of them kissed his hands and feet and said: 'We bear witness that you are indeed a Prophet.' (Tirmizi, etc.)

Kadang-kadang kita suka berpolemik tentang perkara-perkara ranting.

Pada suatu hari, saya dan anak-anak pergi solat Zohor di Masjid Jamek Tan Sri Ainuddin Wahid. Selepas solat sunat, saya berjumpa dengan seorang kenalan. Anak-anak saya pun datang dan bersalam dengan pakcik tersebut sambil mencium tangannya.


"Lain kali, tak payah cium tangan orang lain! Cium tangan abah saja!", jelas pakcik tersebut kepada anak-anak saya.

1 comment:

  1. Saya sebenarnya tertanya-tanya jugak akan hal ini. Ustaz saya dulu pesan agar jangan cium tangan orang sebarangan, kecuali ibu bapa dan guru kita dan sampai sekarang itulah apa yang saya amalkan. Kawan-kawan ada juga tanya kenapa saya jarang cium tangan orang2 lebih tua bila bersalam. Apa pun saya sentiasa berdoa agar dijauhkan daripada terpaksa mencium tangan seseorang disebabkan kuasa dan jawatan yang ada padanya.

    ReplyDelete