Sunday, December 19, 2010

Rehlah Bersama Ahli Usrah Di Hutan Bandar Mutiara Rini


Sebelum keluar kereta untuk ke MSI, aku mendapat mesej dari Firdaus menanyakan program Rehlah hari ini. Aku menjawab hujan renyai-renyai aje...

Aku, 'Ammar, dan Rasyid terus melangkah ke atas masjid untuk menunaikan solat fardu Subuh.

Selesai solat, kami pulang ke rumah sementara menunggu jam 7 lebih untuk ke Hutan Bandar, Taman Mutiara Rini. Program dijadualkan bermula 7.30 pagi.

Hati terdetik juga takut-takut program terpaksa dibatalkan kerana hujan. Kami telah memutuskan untuk mengadakan rehlah ini semasa usrah Khamis lepas. Kira-kiranya, inilah rehlah kami yang pertama.

Rehlah adalah salah satu wasail tarbiyyah IKRAM yang perlu dipenuhi sebanyak 6 kali setahun. Wasail-wasail yang lain ialah usrah berbentuk mingguan, katibah dengan kekerapan sebulan sekali, rehlah dan nadwah (dibuat sebulan sekali secara bergilir-gilir), daurah (4 kali setahun), mukhayyam (secara idealnya 2 kali setahun), dan muktamar sekali setahun.

Dalam perjalanan ke Hutan Bandar, Firdaus menghantar sekali lagi sms mengatakan mereka telah sampai. Kami sampai 5 minit kemudian.

Rehlah kami bermula dengan acara 'streching' atau 'warming-up'. Kemudian masing-masing berjogging atau berjalan mengikut kemampuan masing-masing.

Sedih juga rasa hati kerana tidak semua ahli usrah dapat hadir... Saudara Muhaimin masih di KL kerana mendapat cahaya mata pertama, saudara Hakim juga di KL kerana cuti sekolah, dan saudara Skem balik kampung dan katanya membawa keluarga ke Melaka.

Yang ada pagi tadi ialah saudara Firdaus, saudara Hadi, dan Cikgu Ariff. Alhamdulillah, selesai beriadah, kami bersarapan menu nasi dagang, nasi lemak, dan kuih muih. Anak-anakku, 'Ammar, Rasyid, dan Syakir tidak ketinggalan turut menjamu selera.

Selesai bersarapan, kami berempat masing-masing memberikan tazkirah ringkas spontan secara bergilir-gilir. Mudah-mudahan, ia memberi sedikit bekalan dengan peringatan pendek tersebut.

Alhamdulillah, program tamat jam 10 pagi.

Walaupun program ringkas, tetapi ia seharusnya dipelbagaikan supaya ia tidak menjadi 'monotonous' dan mudah bosan.

Sedikit sebanyak perasaan ukhuwwah akan lebih terjalin dan memberi keyakinan kepada setiap ahli kita untuk terus bersama... Dan yang paling penting ialah kita mendapat pahala dan redhaNya jua... Semoga kita termasuk dalam golongan mereka yang beramal, insyaAllah!

No comments:

Post a Comment