Friday, September 13, 2013

Ada Aku Kisah?

Dua tiga hari lepas, ramai staf UTM yang tinggal di Taman Pulai Perdana, Taman Pulai Indah dan di persekitarannya datang lewat ke pejabat. Kebiasaannya masa yang diambil untuk sampai ke UTM hanya sekitar 15 minit tetapi untuk hari tersebut mereka terpaksa beratur kereta buntut ke buntut dan memakan masa lebih kurang satu jam.

Apa masalahnya? Masalahnya ialah kerja-kerja penurapan jalan dilakukan. Inilah budaya kita. Ada kita kisah berapa banyak minyak dibazirkan apabila kereta terperangkap di dalam 'traffic jam'? Ada kita peduli berapa masa dibiarkan berlalu begitu saja? Ada kita kisah jika ada temujanji terpaksa dibatalkan?

Itu masa kau! Yang penting bagi aku ialah kerja-kerja penurapan ini. Selesai turap dapat duit...

Kita tak kisah pasal orang lain. Kita kisah hanya pasal diri kita. Lagipun tender yang dapat nipun ciput aje untungnya. Kalau nak buat kerja penurapan ini waktu malam masa semua orang tidur, boleh ke aku bayar 'overtime' pekerja-pekerjaku? Itulah persoalannya.

Sekarang dunia makin sibuk. Makin banyak aktiviti-aktiviti yang berlaku. Kadang-kadang 24 jam terasa macam tak cukup untuk sehari. Kalau boleh nak jadikan 36 jam untuk sehari!

Orang dulu-dulu, pergerakannya perlahan kerana tiada sistem pengangkutan yang canggih, penulisannya lambat kerana tiada komputer, makan masakannyapun lambat kerana tiada Burger King, Pizza Hut dan sebagainya tetapi produktiviti mereka masyaAllah, contohnya Imam Nawawi yang hanya hidup sekitar 40 tahun tetapi kitab-kitabnya 40 tahunpun belum tentu kita habis membacanya.

Itulah yang dikatakan barakah!

Pada hemat saya, kita perlu prihatin dengan masalah rakyat. Sepatutnya projek penurapan semula jalan itu dilakukan pada waktu malam. Apa salahnya kita 'up'kan sikit kos tendernya supaya kontraktor boleh membayar pekerja mereka 'rate' malam. Kalau begitu, rakyatpun 'happy'!

Saya tengok di Kota Bharu, pekerja mengangkut sampah dengan lori MPKB di waktu malam. Jadi, ia tidak mengganggu kenderaan lain di waktu siang. Lagipun jika kita terpaksa beratur di 'traffic light', kita tidak akan terhidu bau-bauan 'wangi' dari lori sampah!

Dunia sudah berubah dan makin sibuk. Maka sudah 'high time' kita mula mengkaji apakah perkhidmatan yang perlu dilakukan di waktu siang dan apakah pekerjaan yang lebih baik dilaksanakan pada waktu malam?

Pada saya, kerja-kerja yang bakal mengganggu masyarakat lebih baik dilaksanakan pada waktu malam. Contohnya, menurap jalan, membawa sampah ke tempat pelupusan, membaiki atau memasang kabel di jalan yang memerlukan kepada penggalian lubang, mencantas pokok-pokok, menukar lampu jalan, pengangkutan barangan oleh kenderaan berat yang bergerak perlahan dan sebagainya.

Di Taman Universiti, saya nampak perkhidmatan mencuci kenderaan ada yang buka 24jam. Jadi pemilik kenderaan boleh membuat pilihan samaada ingin membersihkan kereta mereka di waktu malam atau di waktu siang.

Dengan cara ini, barulah nampak kita prihatin kepada rakyat. Masa yang berlalu tidak boleh diganti tetapi bagi sesetengah orang, minyak yang dibazirkan juga amat berat untuk mereka. 'Unnecessary spending for gasoline'! Mungkin untuk penjual minyak mereka suka ini berlaku kerana mereka dapat menjual lebih minyak.

Saya menasihatkan agar kerajaan negeri dan kerajaan tempatan agar mengkaji semula perkhidmatan mereka supaya kita semua memudahkan urusan rakyat jelata.

Permudahkan dan jangan menyusahkan! Apabila sesuatu perkara itu susah maka akan terjadinya perkara-perkara yang tidak diingini seperti rasuah dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment