Saturday, September 7, 2013

Memartabatkan Institusi Masjid Dan Surau

Saya ada satu cadangan. Tak tahulah ia boleh diterima atau tidak... Atau mungkin juga ia sudah ada tapi saya yang tidak tahu!

Cadangan saya ditujukan kepada Jabatan Agama Islam Negeri, kalau Johor JAIJlah.


Kita tahu bahawa setiap masjid mempunyai organisasinya sendiri seperti Imam, Bilal, Noja dan sebagainya. Maksud saya, ini bukan organisasi pengurusan masjid seperti adanya pengerusi, setiausaha, bendahari, dan AJK dengan portfolio masing-masing.


Jadi cadangan saya, pihak JAIJ perlu membuat kursus untuk para imam, bilal dan noja dari segi bidang tugas masing-masing secara profesional. Kalau imam bukan setakat mengimamkan solat, kalau bilal bukan setakat menjadi muazzin semata-mata tetapi perlu diperhalusi 'job spec'nya atau bidang tugasnya. 



Kalau boleh, dirujuk hadis-hadis yang boleh diasosiasikan dengan tugas masing-masing dalam menyediakan modul berkenaan.

Bukan apa, kadang-kadang saya sedih melihat suasana masjid i.e. tahi cicak merata-rata, sajadah atau 'carpet' berbau hapak, sesawang atau sarang labah-labah merata-rata. Itu dari aspek luaran.

Memang tugas kita semua untuk membersihkan rumah Allah. Tetapi 'at least' biar ada PIC (person in-charge). 

Dari aspek kesediaan mereka menerima ahli jamaah satu perkara lagi. Maksud saya, mereka mestilah 'user friendly' supaya orang merasa seronok dan tenang untuk ke masjid. Masjid dan surau juga sepatutnya boleh menerima kanak-kanak, muallaf dan sebagainya. Secara tidak langsung, kita menanam sikap suka ke masjid sejak dari kecil.

Sebabnya pada tanggapan saya, untuk para imam mungkin sudah ada kursus secara berkala dari Jabatan Agama tetapi bagi jawatan bilal dan noja dan sebagainya saya tak pasti samaada ia dibuat atau tidak. Atau pandai-pandailah cari atau fikir sendiri bidang tugas masing-masing apabila sudah dilantik.

Setelah siap modulnya maka bolehlah diselaraskan ke seluruh negeri. Apa pandangan tuan-tuan?

Ini cerita sampingan, ada seorang hamba Allah yang rajin menjaga kebersihan dan kesentosaan madrasah di kampung saya. Nenek ini sudah tua. Dan apabila dia sakit, apabila diziarahi baunya wangi... tidak seperti bau orang tua biasa yang kita pasti akan terhidu bau-bauan yang kurang enak.

No comments:

Post a Comment