Saturday, September 7, 2013

Minyak Oh Minyak...

Harga minyak meningkat 20 sen masih menjadi perbualan masyarakat, baik di tempat kerja mahupun di warung-warung. Tapi tak lama rasanya... Melayu Mudah Lupa!

Kerajaanpun pandai...senyap-senyap dia naikkan. Kalau bising-bising pasti tak jadi.

Kepada segelintir masyarakat yang bertaraf JUSA, apa susah! Elaun minyak ada, dan mereka yang ada 'post' pula...keretapun ada. Apa nak bising-bising?

Kepada kebanyakan masyarakat 'middle class' perit juga tetapi mereka yang berada 'lower class' lagi perit.

Semua barang keperluan bergantung kepada kos pengangkutan. Minyak naik, harga barangpun naik. Mungkin seminggu dua ni belum naik lagi kerana takut kepada Penguatkuasa. Lepas tu...naiklah dia.

Pergi makan roti canai tadi...dia maklum roti canai naik 10 sen. Tanya dia, ini kerana harga minyak naik ke? Balasnya, sebelum itu lagi.

Seeloknya, sebelum kita bebankan rakyat. Kita kurangkan dulu 'privilege' atau hak-hak istimewa pembesar-pembesar negara demi untuk menjimatkan wang negara.


Pembesar negara pakai Merc, kita hanya pakai Kanc. Pembesar pakai Alphard, kita hanya mampu pakai Alza.

Kita tak menafikan hak dan keinginan pembesar untuk mempunyai berpuluh-puluh buah kereta dan semuanya 'imported', cuma kesianlah kepada rakyat jelata... 

Biarlah mereka merasai betul-betul erti kemerdekaan yang telah kita lalui selama 56 tahun yang lalu. Apa guna kita merdeka tetapi sebahagian besar rakyat masih hidup seperti zaman dahulu.

Nak beli rumah masih tak mampu, terutama yang baru berkhidmat... tetapi pembesar kita... bila tengok gambar dalam akhbar tentang rumahnya dimasuki pencuri. Wow, besarnya macam istana! Itu baru nampak satu. Rumah-rumah yang lain... Subhanallah!

Sekadar meluahkan perasaan...

No comments:

Post a Comment