Wednesday, September 11, 2013

Sungguh Pandai Kita Bermain Kata-Kata...

Perkataan yang digunakan boleh menunjukkan tahap keseriusan sesuatu isu. Mereka yang pandai berbahasa menggunakan perkataan-perkataan tertentu dalam menunjukkan kekejaman, kerakusan dan ketamakkan sesuatu pihak. Sebaliknya perkataan yang ringan digunakan bagi pihak yang di sebelah sana untuk membuat justifikasi diatas perkara yang sama.

Kita (rakyat jelata) berkata harga minyak naik tetapi pihak kerajaan berkata mengurangkan subsidi harga minyak. Kita berkata rakyat Mesir dibunuh dengan kejam oleh rejim tentera dan mereka mati syahid. Tetapi pihak yang menyokong tentera merampas demokrasi Mesir berkata pelampau agama mati kerana menentang pihak berkuasa.

Kita juga berkata rakyat akan sengsara hasil kenaikan minyak kerana semua perkhidmatan dan barangan akan turut meningkat harga ekoran darinya. Tetapi pihak kerajaan mengatakan harga barang naik kerana takdir Allah!

Dengan kata lain, sesuatu isu akan nampak hebat, tinggi nilainya dan penting jika kita pandai menggunakan perkataan yang sesuai. Sebaliknya pula, walau isu itu penting tetapi dengan penggunaan bahasa yang ringan dan santai akan menampakkan bahawa isu itu remeh dan tiada nilai untuk dibahaskan.

Disamping bahasa yang digunakan, individu yang membicarakan sesuatu isu itu juga penting. Seorang 'layman' bercakap tentang sesuatu dasar negara mungkin tidak sepenting seorang negarawan bercakap tentang isu makan minum dia. Walhal isu dasar negara lebih kontemporari dan penting berbanding isu makan minum.

Dan yang tak kurang penting juga ialah pihak media. Propaganda yang berlebihan akan menggambarkan sesuatu isu remeh itu penting berbanding dengan agenda lain yang lebih penting. Pihak barat begitu mahir tentang perkara ini.

Pihak barat selalu mempamirkan golongan 'Islamic fundamentalist' yang terlibat dengan 'terrorism'. Apabila berlaku sesuatu pembunuhan atau kekejaman yang dilakukan oleh orang Islam maka berita yang disiarkan akan dikaitkan dengan pegangan agama orang tersebut. Berita mungkin menyiarkan 'An Islamic fundamentalist man has ran amok!' Sebaliknya pula, apabila 'Mat Salleh' yang mengamuk dan membunuh ramai orang, tidak pula 'Mat Salleh' ini diasosiasikan dengan pegangan agamanya. Mungkin berita berkata, 'a mad man has gunned down school children!'

Tujuannya ialah untuk menampakkan kejahatan dan keburukan pihak Islam. Apabila sebiji bom meletup maka kotak pemikiran manusia mula meneka, angkara golongan Islam mana pula ni?

Wartawan kitapun sudah pandai menggunakan strategi ini. Bila kerajaan mengenakan polisi yang menyusahkan rakyat maka berita yang dikeluarkan ialah 'kerajaan mengenakan sedikit cukai bagi memperbaiki dan mempertingkatkan nilai wang negara'.

Jika sesuatu isu diperkenalkan oleh pihak pembangkang, walaupun ianya baik tetapi ia selalu mendapat liputan negatif oleh pihak wartawan. Pihak pembangkang tidak mempunyai idea untuk membangunkan rakyat, HANYA BN yang mampu menerajui kerajaan dengan adil dan saksama.

Bilalah agaknya, wartawan kita boleh melapurkan berita dengan penuh beretika...

No comments:

Post a Comment