Monday, June 24, 2013

Berpesan-Pesan Sesama Ahli Jamaah...

Betapa manisnya terasa ukhuwah sesama ahli jamaah apabila sahabat bertanya khabar...

Biarpun dia tidak mampu membantu tetapi sekadar bertanya khabar dengan ikhlas itu sudah cukup memberi aku semangat. Semangat untuk menghabiskan pembaikian kepada penulisan tesisku.

Pada petang sabtu lepas, aku menghadiri mesyuarat agung Koperasi Akrab Johor Berhad. Daripada ahli seramai 80 orang lebih, hanya 20 orang yang hadir. Ia sudah mencukupi kuorum bagi menjalani mesyuarat agung buat julung-julung kali bagi Koperasi Akrab.

Seorang sahabat yang bersalaman denganku bertanyakan tentang tesis PhDku. Aku dengan jujur memaklumkan bahawa belum ada waktu untuk membuat pembetulan. Baru aje habis memeriksa kertas 'final exam' dan membaca Projek Sarjana Muda (PSM) semester ini.

InsyaAllah akan aku habiskan segala pembetulan semasa cuti semester ini.

Walaupun kata orang dah rasa seperti nak muntah untuk membaca dan membetulkan tesis ini tetapi akan ku tetapkan hati ini dan ku pohon padaMu ya Allah untuk memberikan daku kekuatan. Sesungguhnya, Engkaulah yang memberi kekuatan dan kejayaan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki.

InsyaAllah dengan kejayaan mendapat PhD nanti, ada sumbangan yang dapat ku berikan kepada agamaMu ya Allah. Ya Allah, tabahkan hatiku, kuatkan semangatku, cekalkan kemahuanku, dan curahkan idea yang berterusan.

Dengan mendapat PhD juga, aku mengharapkan ia memberi suntikan dan dorongan kepada anak-anak untuk terus menimba ilmu.

Ilmu Allah maha luas dan tak mampu untuk kita kuasai ke semuanya.

Katakanlah (Muhammad), "Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimah-kalimah Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)." (al-Kahfi; 109)

No comments:

Post a Comment