Saturday, June 22, 2013

Koperasi AKRAB Untuk Ahli IKRAM Johor

Koperasi adalah sebuah institusi yang ditubuhkan untuk membantu masyarakat. Banyak bentuk kebajikan yang boleh diberikan sekiranya koperasi itu benar-benar hidup.

Koperasi di Jepun banyak menubuhkan pasaraya dan harga barangan yang murah di pasaraya tersebut dapat dirasai dan dinikmati oleh ahli-ahlinya.

Hari ini Koperasi AKRAB akan mengadakan mesyuarat agung. Koperasi AKRAB dikhususkan kepada ahli-ahli IKRAM Johor untuk menyertainya.

Di peringkat nasional, ahli IKRAM sudah mempunyai KIMB, iaitu Koperasi Islah Malaysia Berhad.

Sebagai sebuah badan NGO, pertubuhan IKRAM sewajarnya mempunyai satu sistem ekonomi yang kukuh. Banyak perkara berkaitan kebajikan masyarakat dapat dilaksanakan jika IKRAM mempunyai kewangan yang baik.

Ini bermaksud bahawa kebajikan ahli akan dapat dipenuhi disamping kebajikan masyarakat luar akan dapat dilipatgandakan.

Untuk membuat kebajikan memerlukan kewangan. Sebuah NGO yang mantap sudah pasti mempunyai kewangan yang stabil.

Kita mengetahui bahawa setiap pendapatan yang diperolehi mempunyai hak masing-masing. Sebahagiannya untuk kita, dan ada juga hak-hak orang miskin dan hak-hak orang yang memerlukan. Kita diajar supaya tidak lokek dan sentiasa membantu mereka yang susah.

Dengan institusi koperasi seperti AKRAB ini, saya merasakan bahawa duit kita akan diurus dengan baik dan kebajikan ahli akan dijaga insyaAllah.

Marilah kita sama-sama membantu agensi koperasi kita dengan menjadi ahli. Jika tidak kita, siapa lagi?

No comments:

Post a Comment