Wednesday, June 26, 2013

Membina Rumah...

Setiap manusia akan cuba memenuhi keperluan asas atau mat salleh kata 'basic needs'.

'Basic needs' sekarang sudah tidak sama dengan 'basic needs' zaman dahulu. Kalau dulu ia hanya merangkumi 3 perkara; makanan, tempat tinggal, dan pakaian.

Sekarang kenderaan juga merupakan keperluan asas! Kalau tidak ia akan menjadi kekangan untuk kita keluar bekerja. Bagi sesetengah orang, sebuah kenderaan masih tidak mencukupi dan tidak memenuhi keperluan asas... perlu ada 2 atau 3 untuk keperluan isteri dan anak-anak keluar ke pejabat.

Begitu juga dengan telefon. Kalau dulu, mempunyai telefon di rumah adalah salah satu petunjuk bahawa famili tersebut adalah sebuah 'well-off family'. Tetapi sekarang 'almost all' mempunyai 'hand phone' malah ramai anak muda mempunyai telefon pintar!

Kita tidak bercakap tentang jenis kenderaan atau jenis telefon yang dipakai. Apabila kita mula melihat jenama dan sebagainya maka kita sudah berubah konsep daripada 'memenuhi keperluan kepada memenuhi kemahuan'.

Pun begitu, sesetengah orang memang memerlukan telefon pintar dan kereta besar kerana keperluan 'nature of business' yang mereka pegang. Jawatan yang tinggi seperti CEO, menjadikan mereka tidak layak untuk berkereta Kancil dan bertelefon NOKIA 3310.

Bagi sesetengah orang pula, walaupun mereka diperlukan untuk memakai atau menggunakan peralatan atau kenderaan yang 'sophisticated' tetapi mereka memilih barangan yang kita panggil sebagai 'middle to lower end' berbanding dengan barangan yang berada di tahap 'higher end'. Maksudnya, dari skala 1 hingga 10, mereka hanya memakai barangan berjenama di kategori 5 atau pertengahan sahaja.

Walau bagaimanapun kadang-kadang kemahuan atau citarasa kita berubah...

Saya mempunyai seorang kawan yang sama-sama belajar di luar negeri pada suatu masa dahulu. Dia pernah berkata kepada saya bahawa 'not in a million years that he will take home a mercedes' atau seumpamanya. Mungkin kerana pada masa itu perasaan tawadu'nya begitu tinggi dan ingin menjadi manusia zuhud. Tapi akhirnya sebuah 'mercedes' diisikan ke dalam kontena bersama barang-barang lain dihantar pulang ke Malaysia.

Seorang kawan saya lagi, beliau hanya menggunakan sebuah motosikal dan sebuah kereta kancil sahaja dan dia bekerja sebagai guru. Katanya, dia tidak suka melabur kepada sesuatu yang nilai susutnya tinggi seperti sebuah kereta. Lebih baik dia membeli tanah atau rumah yang mana harganya semakin naik dan boleh dikatakan tiada nilai susut. Tetapi apabila saya berjumpa beliau pada tahun lepas, saya melihat beliau telah memakai kereta Perdana! Mungkin juga kerana beliau telah mempunyai 2 buah rumah maka pegangan hidup atau falsafah kehidupan mula berubah.

Saya juga telah membeli sebuah rumah teres yang berada di hujung atau kita panggil 'corner lot'. Rumah teres 2 tingkat yang mempunyai 4 bilik tidur dan 4 bilik air itu, saya tambah lagi dengan membuat sedikit 'renovation' dengan tambahan 4 bilik tidur dan 1 bilik solat.

Kalau difikirkan secara waras, perlukah rumah dengan bilik sebanyak itu walaupun saya mempunyai 9 orang anak? Adakah mereka selama-lamanya akan bersama saya? Akhirnya nanti, saya pasti jika dipanjangkan usia hanya saya dan isteri yang akan menginap di sana.

Itulah kehidupan yang mana kita akan mencuba sedaya upaya untuk memenuhi keperluan atau keselesaan anak-anak. Biar kita bersusah payah mengikat perut demi menyediakan pelbagai kemudahan untuk zuriat kita.

Tetapi apakah kita juga bersusah payah untuk menyediakan keperluan dan keselesaan kepada diri dan anak-anak kita di kehidupan yang seterusnya iaitu kehidupan yang sudah tidak ada kematian?


Renung-renungkanlah wahai diri ini...

No comments:

Post a Comment