Monday, June 17, 2013

Saranan Untuk Berpakaian Baik Apabila Ke Masjid Dan Tidak Berlebihan Dalam Makan Dan Minum.

"Wahai anak cucu Adam! Pakailah pakaianmu yang bagus pada setiap (memasuki) masjid, makan dan minumlah, tetapi jangan berlebihan. Sesungguhnya, Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan." (al-A'raf; 31)

Seringkali kita dengar ustaz-ustaz berceramah tentang betapa eloknya apabila kita memakai pakaian yang baik dan cantik apabila mengunjungi rumah Allah. Pakaian itu pula dicalit dengan bau-bauan yang wangi supaya apabila kita mengerjakan solat bau tubuh badan kita tidak menerjah ke dalam lubang hidung rakan sebelah kita.

Di masjid UTM terdapat banyak sekali minyak atar, berbakul-bakul di pintu masuk. Calitlah sedikit ke baju kita sebelum menunaikan solat berjamaah.

Cumanya, jangan pula dijadikan alasan untuk tidak ke masjid kerana baju tidak cantik.

Semasa kita di luar negara dulu, kita boleh ke masjid dan solat berjamaah apabila kita selesai bermain badminton, bola dan sebagainya. Janji baju dan seluar bersih!

Allah SWT juga menyarankan supaya kita makan dan minum tetapi jangan berlebih-lebihan. Lantaran kerana makan dan minum berlebihanlah kita ditimpa pelbagai penyakit. Penyakit darah tinggi, kencing manis, 'stroke', obesiti, dan lain-lain lagi. Sesetengah masyarakat Afrika kebuluran kerana ketidakcukupan makanan. Kita di Malaysia bukan mati kebuluran tetapi mati kekenyangan kerana diserang penyakit.

Anehnya, masyarakat Afrika juga ramai yang membazir apabila mereka makan di kafeteria UTM. Kadang-kadang rasa sedih melihat cara mereka makan. Makanan yang diambil membukit di dalam pinggan dan dibeli juga sebotol coca-cola dan sebagainya. Akhirnya, nasi banyak yang tak habis dan kadang-kadang air gaspun tak dapat dihabiskannya.

No comments:

Post a Comment