Friday, June 21, 2013

Hari Pengambilan Kad Rekod Anak-Anak...

Aku, Kak Ngah dan Asmaa memulakan perjalanan ke PASTI, Kg. Maju Jaya. Asmaa yang berumur 5 tahun sepatutnya dinilai pencapaiannya sehingga kini.

Cikgu Su memaklumkan bahawa Asmaa membuat kerja sendiri sendiri, tak masuk 'group' kawan-kawannya. Ada kawan-kawannya yang melenting dan heboh sana sini tapi Asmaa 'cool' aje.

Matematiknya mendapat 100 markah. Secara keseluruhannya, Asmaa mendapat nombor 2 dari 16 orang murid.

Kemudian kami bergerak pula ke SMIH. Hari jalinan mesra untuk Abang 'Ammar dan Achik. Abang 'Ammar menduduki Tingkatan 3 manakala Achik di Tingkatan 5.

Ustazah yang menjadi mentor 'Ammar ialah Ustazah Shamtidar. Ustazah memaklumkan bahawa 'Ammar meningkat dari segi pencapaiannya. Ustazah juga menyebut tentang 'Ammar sudah senang untuk berbicara berbanding dengan masa lalu.

Setelah mengucapkan terima kasih, kami bergerak dari Dewan Khandak ke Dewan Qadisiyah.

Di sini aku nampak rata-rata ibubapa bersama dengan anak (pelajar) berjumpa dengan mentor mereka. Jadi, aku rasa Achik perlu ada bersama.

Aku mencari Achik sebelum berjumpa dengan Ustaz Anuar. Puas aku bertanya rakan-rakannya. Akhirnya aku berjumpa Achik di aras 2.

Achik memaklumkan kepadaku bahawa dia akan ke KL pada Rabu depan kerana terlibat dengan acara debat.

Aku, Kak Ngah dan Achik berbincang dengan mentornya, Ustaz Anuar.

Akhirnya, aku menasihati Achik supaya jangan malu untuk meminta bantuan dari kawan-kawan yang 'strong' dalam subjek sains dan matematik. Aku juga mengingatkan beliau tentang cerita 'tortoise and the hare' versi baru yang telah diceritakan oleh Pakcik Kamarul Baharin Tawi.

Anak-anakku nampaknya tidak begitu 'strong' dalam 'add math', biologi, fizik dan kimia. Hanya Kak Long yang ok dulu...

No comments:

Post a Comment