Tuesday, February 23, 2010

Banyak Yang Boleh Dipelajari Dari Negara Australia...


"Sesungguhnya, Aku ini Allah, tiada tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan laksanakanlah solat untuk mengingatiKu." (Taha; 14)

Allah SWT banyak menunjukkan cerita dan pengajaran di dalam Al-Quran supaya kita mengambil iktibar darinya. Setakat mana kemampuan kita untuk turut sama mendalami dan menghayati isi kandungan yang begitu jelas dari Pencipta kita? Setiap yang mencipta tahu kebolehan dan kekangan yang ada kepada hasil ciptaannya. Apa yang penting ialah kita sentiasa mencuba yang terbaik!

Di negara Australia ini, banyak juga yang boleh dipelajari... Antaranya ialah dari aspek pertolongan. Ada tuan punya tempat penginapan yang saya telefon, bernama Peter sanggup untuk menghantar kami balik semula ke UWS keesokkannya sekiranya kami menginap di tempatnya.

Henry yang bertugas di 'Information Centre' sanggup melayan saya mencari tempat penginapan tanpa penat dan jemu. Henry berasal dari Indonesia tetapi sudah 20 tahun di Australia. Beliau sudah berkahwin dengan orang Indonesia juga tetapi masih belum dikurniakan anak.

Seorang pelajar lelaki yang baru sampai seminggu di Malaysian Hall Sydney tempohari menceritakan kepada saya bahawa suatu hari setelah berjalan seorang diri, beliau tersesat dan tidak tahu bagaimana hendak pulang. Sepasang warga Australia telah membantu pelajar tersebut sehingga sampai semula ke Malaysian Hall. Mereka bukan hanya menunjukkan nombor bas tetapi turut sama menaiki bas dan pastikan pelajar tersebut turun betul-betul di depan Malaysian Hall.

Lucy yang menunjukkan tempat tinggal kami walaupun kami boleh mencari sendiri nombor bilik kami. 'Hospitality' is the word!

Tanya balik diri kita setakat mana kita cuba untuk membantu seseorang, baik dari negara kita mahupun orang luar...

Pada saya, kita tidak perlu membina bangunan yang canggih-canggih untuk menarik pelancong luar. Kita tidak perlu membuat taman tema yang sama dengan negara barat. Dan kita juga tidak perlu membelanjakan jutaan ringgit untuk mempromosikan negara kita seperti 'Tahun Melawat Malaysia 2010'.

Apa yang perlu ialah layanan mesra kita terhadap mereka yang datang. 'Hospitality' yang diperolehi ini akan disampaikan mereka kepada jiran, rakan dan keluarga mereka dari mulut ke mulut dan menjadikan negara kita destinasi pelancongan mereka...

No comments:

Post a Comment