Friday, February 5, 2010

Mencari Tukaran Rupiah


Berpusing-pusing di sekitar Taman Universiti untuk mencari Pengurup Wang atau 'Money Changer'. Ada satu berhampiran dengan Pejabat PAS dan bila ku tanya, "Habis stok!", jawab perempuan Cina. "Berapa 'exchange rate' nya?", tanya ku. "2650!", balas nyonya tadi.

Ini bermaksud RM1 bersamaan nilai dengan 2,650 Rupiah.

Aku pergi ke sebuah tempat lagi iaitu yang berhampiran dengan Maybank. Sama... Stok sudah habis dan kadar tukarannya ialah 2600.

Kemudian aku ke Jusco kerana seingat aku ada sebuah kedai 'money changer' berhadapan dengan McDonalds. Apabila tiba di sana, kedai itu sudah tiada lagi, yang ada cuma satu 'signboard' berbunyi 'Renovation In Progress'.

McDonalds walaupun sudah beberapa tahun diboikot oleh aku sekeluarga dan beratus-ratus keluarga kawanku masih utuh! Berdiri teguh untuk terus membantu menyalurkan wang kepada Israel dengan tujuan membunuh rakyat Palestin; biar bayi, anak muda, orang tua, lelaki mahupun perempuan. Tiada negara berani menghalangnya...

Itulah Israel. Walaupun ada yang berkata 'Israel is not real' tetapi pembunuhan dan keganasan itu sungguh 'real' tanpa belas ihsan dan timbang rasa. Bilakah akan muncul lagi Hitler kedua yang akan terus membaham yahudi? Golongan yahudilah manusia yang menggergaji dan membelah nabi-nabi mereka... Kalau dengan nabi-nabi mereka sanggup melakukan sedemikian, apatah lagi dengan rakyat palestin... Menangis diriku apabila melihat seorang kanak-kanak menangisi ibunya yang baru ditembak di sisi dan tak lama kemudian kanak-kanak itu juga ditembak sama...

Aku bergerak pula ke Giant, berhampiran rumah ku di Taman Pulai Utama. 'Money changer' yang berada di dalam Giant buka pukul 10.30 pagi. Jadi, aku terpaksa ke Kedai HPA di luar Giant yang menjual barangan Radix. Aku membeli 2 ekor ayam dan sekotak minuman coklat. Ayam organik berharga RM15 seekor dan minuman coklat berharga RM16.

Aku kembali ke tempat 'money changer' dan alhamdulillah, duit rupiah ada! Kadar tukarannya ialah RM1 bersamaan dengan 2,690 Rupiah. Aku menukar sebanyak 800,000 Rupiah bersamaan RM296.80... Itulah duit saku Angah untuk berada di Jakarta selama 3 minggu.

Aku mendoakan semoga semua peserta R2J4 selamat pergi pada Ahad ini (7 Februari) dan selamat pulang kembali. Ya Allah! peliharalah mereka dari segala perbuatan tidak elok dan anasir jahat yang ingin mengganggu anak-anak kami. Sesungguhnya kepada Mu lah tempat kami berserah, dan kepada Mu lah tempat kami meminta pertolongan, ya Allah ya Rabbal'Alamin!!!

No comments:

Post a Comment