Sunday, February 28, 2010

Dari Sydney ke Brisbane....

Kami 'check-out' dari UWS Village, Parramatta, sekitar jam 10 pagi. 'Check-out' secara sendiri kerana pada hari Sabtu, tiada staf yang berkerja. Kita hanya meletakkan kunci bilik dan 'smart card' yang sudah 'expired' di atas meja 'reception'.

Untuk memasuki kawasan pagar dan bangunan UWS Village, perlu ada 'smart card' dan 'smart card' akan tamat tempoh pada tepat jam 10 pagi pada hari kita tamat menyewa. Sebenarnya, 'check-out time' untuk mana-mana hotel/motel di Australia ialah 10 pagi manakala 'check-in' pula jam 2 petang. Berbeza dengan Malaysia 'check-out time' ialah jam 12 tengahari.

Di UWS Village, bilik-bilik pelajar diletakkan dalam blok. Dalam satu blok ada 6 bilik pelajar, dilengkapi dengan 2 bilik air, ruang tamu bersama TV dan sofa, dan ruang memasak bersama dapur, 'microwave', 'toaster', dan 'kettle'. Untuk memasuki pagar dan blok bangunan perlu kepada 'smart card', manakala untuk memasuki bilik, perlu kunci bilik. Saya kira satu sistem yang agak baik, yang mana hanya sesiapa yang mempunyai 'smart card' sahaja yang dapat 'access' ke ruang bangunan.

Teringat masa jadi pengetua dulu, sesiapa saja boleh masuk ke dalam bangunan asrama UTM. Dari segi 'security' adalah kurang baik... dan banyak laporan kecurian berlaku.

Sekitar jam 11.30 pagi, kami bergerak dari UWS Village. Kami bertolak dengan kereta Toyota yang disewa dari AVIS dengan harga $565 selama seminggu, termasuk insuran. Pada mulanya kami menempah Hyundai Getz, 2 pintu kerana untuk mendapatkan harga yang murah tetapi apabila melihat beg-beg kami yang tidak dapat ditinggalkan di Sydney, maka kita 'upgrade' dengan bayaran tambahan $40.

Perjalanan ke Brisbane bagi ku kurang menarik kerana tidak nampak apa-apa. Bukan tiada pemandangan tetapi kerana asyik tidur aje. Begitulah tabiat ku kalau tidak memandu... Pak Ba dan Mus bergilir-gilir memandu.

Kami berhenti di masjid Newcastle untuk menunaikan solat Zohor dan Asar. Kemudian kami meneruskan perjalanan, seterusnya kami berhenti sekali lagi lebih kurang 150km sebelum tiba di Brisbane untuk menunaikan solat Maghrib dan Isya'. Jarak keseluruhan dari Sydney ke Brisbane ialah hampir 1,000km.

Kami sampai di Brisbane jam 1.30 pagi. Kami tercari-cari tempat penginapan sehingga jam 3.30 pagi. Semua hotel/motel di Brisbane 'sold out' kerana sebab yang sama semasa kami mencari penginapan di Sydney tempohari iaitu adanya konsert AC/DC malam tadi. Akhirnya, kami sempat melelapkan mata sekejap di dalam kereta di stesyen Shell.

Apa yang menarik hati saya ialah dalam kami ke sana ke mari, mencari tempat penginapan, saya ternampak satu nama jalan iaitu Tanah Merah Ave! Wow! Ejaan sama dengan Tanah Merah di Kelantan...

Jam 5.00 pagi, saya menghubungi Ustaz Juhazreen al-Hafiz, dan kami ke rumahnya untuk menunaikan solat Subuh. Sarapan pagi kami disediakan oleh isteri beliau... Alhamdulillah, kami dihidangkan masakan istimewa, nasi lemak sambal tumis sotong, telor, dan timun.

No comments:

Post a Comment