Sunday, February 21, 2010

Dari Malaysia Hall Ke Campbell Town...


Jam 11 pagi, kami check out dari Sydney Malaysian Hall di Randwick. Bayaran tempat tinggal yang dikenakan cukup murah, $12 untuk 2 hari. Tidak hairanlah ramai yang menjadikannya sebagai tempat penginapan mereka sepanjang pengajian di University of New South Wales (UNWS). Semasa kami keluar tadi, nampak fail-fail pelajar baru yang akan menginap di sana. Mereka terdiri dari bangsa Melayu, Cina dan India dibawah tajaan JPA.

Seterusnya kami terpaksa berpindah ke Campbell Town yang mana lebih dekat dengan universiti yang akan kami kunjungi, iaitu University of Western Sydney (UWS). Esok akan berpindah ke Parramatta pula. Sebenarnya, kami ingin terus ke Parramatta tetapi hotelnya penuh. Jadi, kami terpaksa menginap di Maclin Lodge Motel, di Campbell Town untuk hari ini.

Kos teksi dari Malaysian Hall ke Campbell Town ialah $120. Tambang teksi yang paling mahal yang pernah saya bayar! Itu belum 'convert' duit Malaysia, kalau 'convert' jadi RM360.

Sewa motel pula ialah $120, sebilik kongsi 3 orang. Tapi alhamdulillah, ada 3 katil.

Petang tadi, saudara Najib membawa kami ke rumahnya di Wollongong. Berselera sekali kami makan nasi hujan panas berlaukkan kari ayam, ayam masak pedas, acar, dan popedum. Bila hendak balik, Hajar, isterinya yang juga membuat PhD membekalkan pula untuk dibawa balik.

Najib belajar di UWS, manakala Hajar di Wollongong U. Agak jauh juga Najib berulang-alik dari Wollongong ke UWS. Mereka dikurniakan 2 orang anak lelaki, Irfan dan Imran. Seorang berumur 8 tahun, manakala seorang lagi 6 tahun.

Esok, kami akan check-out dan berpindah ke Parramatta....

No comments:

Post a Comment