Tuesday, February 23, 2010

Tidak Semua Berlaku Mengikut Apa Yang Kita Rancangkan....

"Orang kafir itu kadang-kadang (nanti di akhirat) menginginkan, sekiranya mereka dahulu (di dunia) menjadi orang muslim." (Al-Hijr; 2)

Aku, Pak Ba, dan Mus bertolak dari Campbelltown ke Parramatta sekitar jam 11 pagi dengan menaiki teksi. Pemandu teksi semalam adalah Sri Lankan muslim dan hari ini pula ditakdirkan Allah seorang Palestinian. Saudara Palestin ini sudah lama di Australia dan sudah bermestautin di sini. Namun, apabila bercerita tentang nasib bangsanya di Palestine, beliau masih bersemangat.

Aku berkata kepada beliau, kami rakyat Malaysia hanya mampu untuk menghulurkan bantuan kewangan dan doa saja. "Doa is good enough brother, because Allah has said it in the Quran that the Jews will be lost later on", balasnya.

"But we are not good enough in our Islamic practice, that's why Allah helps still do not come...", sambungnya lagi.

Apabila sampai ke University of Western Sydney (UWS Village), corner of Pemberton Street dan Victoria Road, kami mengeluarkan semua beg dari teksi dan beredar ke 'reception'. Aku berkata kepada Lucy, "We've booked the rooms and ready to move in". Lucy menanya aku di bawah nama siapa bilik ini ditempah? Kemudian Pak Ba memaklumkan bahawa Mr. Daud, nama ayahnya.

Malangnya, 'booking' yang dibuat secara internet telah 'confirm' penginapan kami untuk esoknya hingga Sabtu dan bukannya bermula hari ini. Hari ini tiada bilik kosong! Ujian mula datang...

Kami memanggil teksi lagi untuk membawa kami mencari tempat penginapan. Kali ini pemandunya dari negara China. Kami dibawa ke Mercure Hotel, malangnya tiada bilik kosong. Seterusnya, pemandu tersebut membawa kami ke Mantra Hotel dan meninggalkan kami di situ kerana syifnya berakhir jam 2 petang. Mantra juga penuh!

Aku mengambil keputusan untuk mencari hotel dengan berjalan kaki di bandar Parramatta. Setelah berjalan beberapa blok, aku menemui sebuah motel tetapi juga 'fully booked'. "Where can I find another motel?", tanya ku. "Well, you should go to Parramatta Heritage & Visitor Information Centre, they will help you out", balasnya. Petugas di 'reception' itu mengambil sebuah peta dan menunjukkan arah ke sana, lebih kurang 6 blok dari motelnya.

Apabila aku sampai di Information Centre, aku disambut baik oleh Henry, petugas di situ. Aku menceritakan masalah aku dari awal hingga akhir, iaitu masalah tersalah tarikh yang diluluskan untuk menginap di UWS village hinggalah aku sudah puas mencari tempat penginapan namun belum berjumpa.

Sambil mencari alamat hotel di komputernya, Henry memberitahuku bahawa sekarang ini semua hotel di Parramatta penuh disebabkan adanya konsert ACDC dan Pertandingan Boxing dalam pagar. Boxing yang dipertandingkan melibatkan peserta Internasional dan termasuk juga kick-boxing.

Sesekali dia mengalihkan skrin komputernya dan menunjukkan kepada ku, hotel yang berharga $400 hingga $600 Australia yang masih ada. Aku nampak keseriusan Henry membantuku.

"There's one in Liverpool which is $143 for a night, but let me call first if it's still available", kata Henry. Komputer Henry mempunyai 'accessability' ke semua rangkaian hotel di Sydney, siap dengan harga dan 'availability'nya. Kalau tak ada kekosongan, terpampang di skrin mengatakan 'sold!'. Malangnya, belum sempat telefon, komputernya menunjukkan bilik itu sudah di'sold'. Bandar Liverpool adalah separuh jalan balik semua ke Campbelltown.

Lebih kurang sejam Henry membantu ku dan akhirnya, dia berjaya mendapatkan motel yang berada agak jauh dari Parramatta iaitu Penrith Motel, 303 High St, Penrith 2750, dengan harga $88 untuk 3 orang!!! Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment