Thursday, February 25, 2010

Masa Mendewasakan Kita...


Teringat masa kecil-kecil dan muda-muda dulu... Beli aje pakaian semua nak yang 'branded'. Kalau masa kecil, pastikan kakak beli yang ada nama. Kalau tak ada nama atau jenama yang tak tersohor, baik tak payah beli! Kasut sekolah selain brand BATA, tak ada kelas! Kasut Fung Keong, ok juga la kalau nak dibandingkan dengan kasut getah yang ada stud kat tapak...

Begitu juga, bila muda dikala sudah mampu mengumpul wang sendiri... Nak ADIDAS, Kelvin Klein, Lee, Levi's, Clark, Polo, Brut, Seiko, Yonex, Orlando, Van Haussen, Guess, Sony, dan bermacam-macam jenama lagi.

Kadang-kadang betul juga kata orang, beli yang 'branded' ni tahan lama. Bak kata pepatah, 'Alah membeli menang memakai'.

Bila usia meningkat, barang-barang yang berjenama semakin kurang menjadi 'priority'. Maksudnya, jika ada pilihan lain yang lebih murah dan kualitipun tidak begitu teruk, maka itu yang akan menjadi pilihan.

Sesetengah orang kata, faktor kemampuan. Kalau gaji bulan ni dah dapat tetapi gaji bulan lepas masih belum habis maka keinginan untuk membeli barangan berjenama mungkin ada. Mungkin juga...

Tetapi bagi saya, yang lebih penting sekarang ini ialah 'value for money'. Kita berbelanja sekian banyak untuk mendapatkan sekian banyak pulangan.

Perbelanjaan untuk barangan atau perkara 'keinginan' sudah semakin luntur, berbanding dengan perbelanjaan untuk perkara 'keperluan'. Keperluan asas sudah menjadi pertimbangan...

Saya rasa sudah sepuluh tahun, saya tidak membeli baju. Banyak baju-baju t-shirt kolej semasa menjadi felo dan pengetua dulu. Kadang-kadang, saya beri pula kepada sesiapa yang datang ke rumah sebagai 'souvenir'.

Seluar pula, pakai mana yang ada. Ada 4-5 helai yang dibeli di 'Car Boot Sale' semasa berada di Ulster, Northern Ireland kira-kira 2 tahun lalu. Belipun yang berharga 50P (pence), bersamaan RM3. Kalau seluar jeans itu labuh, lipat aje macam trend budak-budak muda sekarang ini.

Yang lebih penting, ialah keperluan anak-anak! Persekolahan mereka, makan minum mereka, pakaian mereka...

Semalam Prof. Lodewijks mengatakan beliau tidak sempat untuk bercuti kerana menanggung 3 orang anak. Beliau terkejut besar apabila saya mengatakan saya mempunyai 9 orang anak. "Do you have a maid? You wife is not working? Are you a Catholic?", bertalu-talu soalan yang diajukan kepada saya.

Katakanlah (Muhammad) kepada hamba-hamba Ku yang telah beriman, "Hendaklah mereka melaksanakan solat, menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan secara sembunyi atau terang-terangan sebelum datang hari, ketika tidak ada lagi jual beli dan persahabatan." (Ibrahim; 31)

No comments:

Post a Comment