Tuesday, March 16, 2010

Beberapa Pengajaran Yang Boleh Dilakarkan...

Kita digalakkan untuk mengembara bagi melihat penciptaan Allah SWT. Ini memberi banyak pengajaran bagi mereka yang berfikir. Berjalan bukan sekadar berjalan tetapi cuba 'relate' dengan tuan punya dunia!

Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternakan dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik. (Ali-Imran;14)

Beberapa perkara yang menjadi trend di Australia dan New Zealand ialah yang pertamanya dari segi tattoo. Rata-rata masyarakat di dua negara ini ber'tattoo'. Dari sekecil-kecilnya, samaada di tangan atau lengan sehinggalah ke seluruh badan.

Kedua, budaya 'piercing' atau dalam bahasa melayu 'bertindik'. Ramai sekali mereka yang bertindik. Kalau tidak di telinga, di hidung dan di mulut juga ada... Sesetengahnya bertindik di lidah, di kening dan di badan.

Ketiga, dari segi pemakaian baju. Masyarakat perempuan di sini begitu ghairah untuk memakai baju T-Shirt yang lehernya boleh memuatkan 2 atau 3 kepala orang!

Mungkin boleh saya katakan sama seperti masyarakat perempuan di IPT kita yang suka memakai 'jeans' sendat. Tidak kira yang kurus melidi atau yang gemok gedempol... Seronok mereka berjalan dalam 'jeans' yang mengikut potongan badan mereka. Acap kali saya memberitahu rakan-rakan pensyarah untuk menegur secara berhemah.


Keempat, masyarakat barat sanggup melakukan apa saja bagi mencapai matlamat mereka tanpa ada batas tatasusila, dan nilai agama. Pada 3 minggu lepas, 5,200 manusia sanggup bertelanjang bulat di Sydney Opera House. Tua, muda, lelaki, perempuan, semua ada!

Mereka bertelanjang supaya 'photographer' dari USA, Spencer Tunick dapat merakamkan satu gambar telanjang teramai yang pernah diambil. Katanya, ini adalah simbol keterbukaan dan 'freedom' negara Australia yang tidak menindas mana-mana pihak...

Gambar telanjang beramai-ramai itu telah dinamakan "Mardis Gras: The Base".

Kelima, masyarakat di New Zealand dan Australia meletakkan 'trustworthy' begitu tinggi sekali nilainya. Contohnya, seperti di pasaraya, pembeli boleh mengendali sendiri proses pembayaran barangan di kaunter (self check-in) tanpa ada syak wasangka dari pihak penjual atau pekedai.

Keenam, masyarakat di sini rajin bersenam. Kalau hari minggu, di pagi hari lagi sudah penuh kereta di tepi taman rekreasi. Mereka meletakkan kenderaan mereka di situ sebelum menjalankan aktiviti riadah. Ada yang berbasikal, ada yang berlari, ada yang berjalan, malah ada yang berkuda.

Di hari kerjapun, ramai yang beriadah. Mungkin mereka berkerja mengikut 'shift'. Ada yang muda, ada yang tua, ada lelaki, dan ada perempuan...

Ketujuh, sebutan perkataan 'Thank You' kepada pemandu sudah menjadi darah daging mereka apabila ingin turun dari bas.

Apa yang tidak elok yang diperkatakan di atas, lambat laung akan menjadi turutan anak muda kita. Kita memang mudah meniru tetapi kerapnya kita meniru yang tidak baik.

Langkah-langkah yang sewajarnya (seperti teguran ibubapa kepada anak-anak) perlu diambil supaya kita tidak mudah meniru perkara-perkara yang bertentangan dengan amalan agama dan tatasusila budaya kita...

No comments:

Post a Comment