Friday, March 12, 2010

Orang Bukan Islam Lebih Jujur, Lebih Amanah...?


Saya pergi membuat 'grocery' di 'Pak n Save', Westfield... Di suatu sudut, saya nampak banyak tong-tong bijirin dan kekacang. Ada mixed nut (3 jenis dengan harga berbeza), pistachio, dried apricot, kismis, gajus, almond, dan bermacam-macam lagi. Mungkin 20 tong dengan harga setiap satunya berbeza.

Kita perlu 'scoop' apa yang kita hendak ke dalam plastik dan menulis kod yang tertera pada tong yang kita ambil. Harga bermula dari NZ$1 hinggalah NZ$5 untuk sekilogram. Tanya hati, kod mana yang hendak kita tulis?

Ambil barang mahal dan tulis kod murah... bolehkan? Siapa tahu? Dan apabila kita ke kaunter pembayaran, 'cashier' akan 'punch' nombor kod tersebut, walla, kita bayar barangan mahal dengan harga yang murah.

Di Jusco, kita lihat tempat tong kekacang disediakan seorang pekerja untuk menimbang dan melekatkan harganya sekali. Ini memudahkan apabila kita membuat pembayaran di kaunter.

Saya terfikir betapa masyarakat barat meletakkan harga 'trust' begitu tinggi dan mahal sekali. Semua manusia baik...yang kurang jujur hanya kes-kes yang terpencil!

Perompak, perogolpun tidak menipu dalam perkara yang remeh macam ini, agak saya!

Saya teringat membaca buku 65 Gambaran Kehidupan Sahabat... Kisah Abdullah bin Mas'ud (masih kanak-kanak) mengembala kambing dan didatangi 2 orang lelaki.

Lelaki tersebut mengucapkan salam dan berkata: "Wahai kanak-kanak, perahkan susu kambing ini untuk membasahkan tekak kami dan menghilangkan dahaga kami."

Maka jawab Abdullah: "Saya tidak boleh buat begitu. Kambing ini bukan milik saya. Saya hanya menjaganya..."

Dua orang lelaki tersebut tidak lain dan tidak bukan ialah Rasulullah (SAW) dan Abu Bakar as-Siddiq (RA).

Subhanallah... Kejujuran, Amanah, dan Taqwa Abdullah bin Mas'ud terserlah sejak kecil lagi.

No comments:

Post a Comment