Thursday, March 11, 2010

Menunggu Keputusan SPM Penuh Debaran...


Waktu Christchurch sekarang ini ialah 9.30 pagi, manakala waktu Malaysia masih 4.30 pagi. Hari ini dikatakan keputusan peperiksaan SPM keluar. 'Result' SPM Kak Ngah akan keluar hari ini...

Mampukah Kak Ngah mendapat keputusan yang baik? Walau tidak sebaik Kak Long dulu? Atau Kak Ngah mampu meraih keputusan yang lebih baik dari keputusan Kak Long?

Soalan-soalan sebegini bertakhta di hati ibubapa yang mempunyai bilangan anak yang ramai, yang boleh dibuat 'comparison' dari seorang dengan seorang yang lain. 'At the end of the day', apa-apa keputusanpun 'parent' telan jua. 'After all' itu jua anak mereka.

Perbandingan dibuat 'for the sake of' perbandingan. Kalau ada 2 kereta, kita bandingkan...

Kereta A lebih selesa pengendaliannya, hendak pusing 'steering'pun 'smooth' aje. Kereta B pula lebih 'compact' dan jimat minyak tetapi apabila naik terasa macam naik kuda.

Itulah lumrah kehidupan... Kalau anak hanya seorang, engkaulah intan, engkaulah berlian, engkaulah permata, engkaulah segala-galanya...

Apa-apapun keputusan, abah di perantauan menerima dengan rasa bersyukur dan berdoa semoga Kak Ngah dapat menyambungkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Abah tahu Kak Ngah sendiri semestinya merasa lebih teruja untuk mengetahui keputusannya.

Abah, Ummi, Kak Long, dan adik-adik sentiasa mendoakan kejayaan Kak Ngah!

No comments:

Post a Comment