Saturday, September 18, 2010

Bank Muamalat Hanya Di Kota Bharu!


"En. Wan, akaun encik Wan tak cukup duit. Tolong masukkan RM300 sebelum pukul 10.30am! Kalau encik masukkan sebelum pukul 10.30am, kita kenakan caj RM50! Kalau encik tak masukkan, kita akan 'bounce' cek dan encik akan dicaj RM100".

Begitulah bunyi panggilan telefon dari Bank Muamalat Skudai di pagi 7 September lepas, semasa aku bercuti Raya di Kota Bharu.

Persiapan untuk aku dan keluarga ke Bukit Mas, Tanah Merah bagi tujuan memetik rambutan, dokong, manggis dan cempedak terasa suram dan hambar dengan panggilan telefon yang tidak diduga itu. Tetapi demi untuk memberi keseronokan kepada anak-anak untuk merasai pengalaman memetik buah-buahan aku kuatkan semangat.

Akupun kurang pasti bagaimana 'current account' aku boleh 'overdrawn'! Aku sememangnya berhati-hati... Sebelum balik Kelantan, aku sudah agak duit raya RM500 yang diberi kerajaan sudah mencukupi untuk menampung segala perbelanjaan.

Dalam perjalanan ke Bukit Mas, aku singgah di Bank Rakyat Kota Bharu untuk mengeluarkan duit dari akaun Tabung Haji.

"InsyaAllah, akan aku masukkan ke dalam akaun Bank Muamalat di Pasir Mas 'on the way' ke Bukit Mas", detik hatiku.

Bila tiba di Pasir Mas, aku bertanya pekerja parkir Majlis Daerah Pasir Mas dimana letaknya Bank Muamalat.

"Di sini tak ada Bank Muamalat, di Tanah Merah mungkin ada tetapi yang pasti ada di Kota Bharu", balasnya.

Aku bergegas ke Tanah Merah... Jam sudah menunjukkan pukul 9.45am! Subhanallah!!!

Setibanya di Tanah Merah, aku bertanya orang dimana letaknya Bank Muamalat? "Di sini tidak ada Bank Muamalat, yang ada Bank CIMB, Public Bank, dan lain-lain", jawab pemuda tersebut.

Aku pasrah pada Allah, 10.30am hanya 15 minit lagi! Aku cuba menghubungi rakan-rakan usrah di Skudai supaya mereka dapat membantu memasukkan RM300 dalam akaunku. Si A, tidak memberi jawapan tetapi menelefonku kembali sejam kemudian. Si B, juga tidak memberi jawapan kecuali menghantar sms beberapa jam kemudian mengatakan dia sedang bermesyuarat. Si C pula, langsung tidak menjawab panggilanku.

Pernah semasa usrah aku timbulkan bahawa ikhwah tidak saja-saja atau suka-suka menelefon kita kecuali bila penting dan terdesak... Jadi, kalau kita tidak sempat menjawab panggilannya maka amat wajar kita menghubunginya kembali menanyakan apa yang boleh dibantu!


Allah masih memberi aku idea. Dalam masa yang tinggal 10 minit sebelum 10.30am, aku menghubungi Prof Madya Zahib Deraman.

"I need to ask you a favor, please deposit RM300 into my account before 10.30am!", jelasku. "Give me your account number", balasnya.

Alhamdulillah, aku dikurangkan kerugian dari RM100 kepada RM50 oleh seorang rakan satu jabatan!

3 comments:

  1. mana ahli usrah yang lain?

    ReplyDelete
  2. pkcik, mula2 sy join usrah dulu kn, saya dgr ayat ni..selemah-lemah ukhuwah adalah bersangka baik^^

    ReplyDelete
  3. skang ni Bank Muamalat baru dibuka di Jeli... =)

    ReplyDelete