Tuesday, September 28, 2010

Kalau Orang Lain Kita Paksa Tetapi Diri Kita...


"Ini jihad ni... Kalau anak kita, kita paksa... Kalau orang lainpun kita suruh dia bersungguh-sungguh...", jelas sahabatku. "Tapi bila tiba diri kita, kita tangguh...", celahnya lagi.

"Banyakkan berdoa... insyaAllah, Allah tolong kita", sambung sahabatku sambil membaca ayat seribu dinar.

Semua orang tahu ayat seribu dinar kerana ia terpampang di kebanyakan restoren. Ia begitu sinonim dengan masyarakat Islam Malaysia sebagai ayat pelaris. Mereka percaya jika digantung ayat ini di dinding maka rezeki akan datang mencurah.

Secara asasnya, maksud ayat seribu dinar ialah Allah akan memberi pertolongan atau jalan keluar kepada kita apabila kita bertaqwa dan bertawakal kepadaNya.

"Banyak lagi kerja kita nak buat... nak dakwah lagi... lagi tak 'settle' benda ni, lagi tak boleh buat kerja lain", tambahnya lagi. "Bila dah ada Dr., orang akan lebih dengar apa yang kita cakap", sambungnya.

"Ya lah, kalau kita ustaz lainlah", aku cuba mencelah.

"Bukan kita nak riak dengan 'title' tu tetapi manusia akan melihat dan menilai benda-benda macam ni sebelum kita bercakap", sambungnya.

Aku bagaikan seorang pendengar yang baik, mengiakan segala perkataannya, cuma kadang-kadang aje aku mencelah. Aku begitu tertarik dengan usaha keras kawanku untuk memberi motivasi kepadaku.

"Dia macam roket la... Sebelum naik ke udara berapa banyak tenaga yang perlu dibakar... Tetapi apabila dah naik, dah tak banyak tenaga digunakan", tegas sahabatku.

"Kalau kita gagalpun tak bagus juga... reputasi kita atas nama badan dakwah terjejas...", sambungnya lagi.

Sebenarnya, isu ini timbul apabila aku memaklumkan kepadanya bahawa aku ingin 'extend' 6 bulan lagi dalam menyiapkan penulisan tesis PhDku.

Sahabat aku tadi akan menghadapi viva PhDnya pada 26 Oktober ini setelah menyiapkannya dalam masa 3 tahun. Ya Allah, permudahkan segala urusan bagi sahabatku ini dan mudah-mudahan beliau lulus dengan jayanya, Amin!

No comments:

Post a Comment