Friday, August 5, 2011

Risalah Mursyid

Petikan Risalah Mursyid Mutakhir: 27 Sya’ban 1432, 28 Jul 2011

.."...Semua ini tidak akan memberi apa-apa makna melainkan kita menghalakan kepada al-Quran, membukanya pada bulan yang mulia ini, membaca, merenung, menghayati ayat-ayat dan berinteraksi dengannya, menghidupkan makna-maknanya dan melaksanakannya kepada diri kita sendiri, supaya kita menerima ganjaran dan kemuliaan Al-Quran, bulan Ramadan, dan supaya kita mengubah dari diri sendiri dan memperolehi keredhaan Tuhan kita."

"...Di samping tiupan angin bulan yang penuh kesucian, kini muncul di ufuk kita cahaya kebebasan dan sinar harapan, yang tersebar kenikmatannya; untuk mengubah semua kezaliman melalui kemahuan yang kuat, mengubah ketidakadilan dan korupsi melalui keyakinan yang tinggi dan menumbuhkan dalam diri kita semangat pembinaan. Semua ini tidak akan berlaku melainkan dengan kemahuan yang tulus dan keazaman yang teguh, yang dididik di dalam jiwa oleh Ramadan.

Pendidikan tertegak di atas asas kemenangan dalam menentang nafsu dan syaitan. Kedua-dua unsur ini diperkukuhkan oleh Ramadan di dalam roh untuk melaksanakan ketaatan kepada Allah. ..

...Kita dapati bahawa setengah pemimpin melakukan kekerasan terhadap rakyatnya dan memusnahkan keupayaan negaranya bagi memenuhi ‘keinginan haram’ dan mengekalkan kuasa yang dirampas dari rakyat..."

Baca sepenuhnya di: http://fikrah-dakwah.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment