Saturday, June 15, 2013

Langkah Penjimatan Harta Kerajaan...

Sesebuah institusi seperti IPTA banyak belanjanya. Belanja mengurus bil 'utilities', perjalanan staf, gaji, pembelian alat, pembelian buku, penyelenggaraan bangunan, kenderaan, makmal, dan sebagainya.

Ada kita peduli sekiranya kita melihat lampu terpasang di siang hari, air mengalir dalam 'toilet' akibat 'flush' tak berfungsi, kipas di tempat awam terpasang tetapi tiada orang menggunakannya?

Mungkin ada yang peduli dan prihatin dan mungkin juga ada yang tak kisahpun... Ini bukan duit aku yang bayar bil, tanggapan sesetengah pihak. Tetapi dia lupa bahawa duit kita semua pembayar cukai yang digunakan untuk membayar segala jenis bil tempat awam.

Kita tak begitu endah tentang perkara sebegini.

Begitu juga jika paip pecah di kawasan perumahan atau lampu jalan menyala di siang hari. Itu biarlah kerana Syarikat Air Johor (SAJ) dan Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT) yang sepatutnya menyelenggarakannya. Begitu mudah sikap kita.

Atau prosidur pengaduan awam yang begitu rigid dan tidak 'user friendly'?

Saya ingin memaklumkan bahawa saya pernah mengadu di pejabat fakulti kepada orang yang 'in-charge' tentang kemudahan di Fakulti Geoinformasi & Harta Tanah (FGHT) berkaitan kerosakan tandas. "Oh, bangunan B07 di bawah seliaan Fakulti Alam Bina (FAB), so, you kena maklumkan kepada penyelianya", balas si kerani tersebut.

Mana kita nak cari penyelia FAB, kalau kita jumpapun kita bukan serapat mana untuk menyuarakan kerosakan yang dihadapi oleh pengguna... Di negara kita ini, hendak melapurkan kerosakan perlu berhati-hati. Silap-silap haribulan, kita yang dikhutbahkannya. Bukan apa kerana dia hendak melepaskan diri dari dikatakan penyelia yang tidak menjalankan tugas.

Akhirnya, air mengalir keluar siang malam, hari demi hari tanpa ada pembaikan... Cuba bayangkan berapa ratus gelen pembaziran air?

Pejabat Pengarah Kerja menurunkan kuasa kepada fakulti masing-masing untuk memantau kerja-kerja ini. Tetapi tiada pemantauan dari pihak Pejabat Pengarah Kerja. Ada fakulti yang si penyelia penyelenggaraan membuat pemantauan dan ada yang kurang melakukan kerjanya. Akhirnya, bil-bil air, letrik dan sebagainya meningkat. Siapa peduli bil meningkat?

Kita yang prihatin yang sakit hati. Perbelanjaan yang tidak perlu itu sepatutnya digunakan untuk membuat pembelian buku atau perbelanjaan kepada pelajar yang memerlukannya tetapi...

Saranan saya ialah supaya kita memudahkan prosidur. Tak perlu kita kira 'territory' fakulti siapa kerana kita semuanya berada di bawah UTM. Dan kepada yang sepatutnya membuat kerja-kerja pemantauan dan pemeriksaan tersebut, buatlah... supaya kita tidak membazir di sana sini!

2 comments:

  1. Minta UTM createa system so that people can lodge complaints related to building/facilities maintenance and repair online.the system also shud indicate the expected completion date.PDB has a gud online system on this.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya dah ada. Cuma kadang2 lebih senang cakap depan2 'rather than' kena mengadap komputer. Tahu2lah orang veteran bila kena 'deal' dengan komputer maka baik tak payah komplain...

      Delete