Sunday, December 27, 2009

Membantu Ahli Keluarga Terdekat Lebih Aula....


"Adik beradik laki kita, abe lah hok boleh harap.. Hok lain susah nak tolong 'aunt'... Kak Cik tu patut benar dia ditolong kerana jaga 'aunt', perlu banyak kesabaran... Terima kasih banyak-banyak diatas sumbangan abe selalu buat Kak Cik dan 'aunt'... Semoga hidup abe sekeluarga diberkati dunia akhirat..." Itulah sms yang aku terima dari adik perempuanku petang tadi...

Bagiku, kepuasan yang ku perolehi apabila membantu sesiapa jua, baik keluarga terdekat mahupun orang lain. Kepuasan yang tidak boleh dibayar dengan wang ringgit...

Semasa menjaga asrama kolej UTM dulupun, begitu jua. Kalau tidak masakan aku dapat bertahan selama 11 tahun. Meringankan beban, membantu mengeluarkan dari kemelut masalah, 'sharing problem' adalah menjadi 'second nature to me'.

Dua tiga minggu lepas, aku cuba membantu seorang pelajar yang datang mendapatkan nasihat dariku. Walhal, Penasihat Akademik pelajar tersebut ialah Dekan. Sepatutnya dekanlah berperanan membantu menasihatinya...

Kita hidup di dunia ini mesti ada niat untuk mengembirakan makhluk lain disamping mengembirakan diri kita. Barulah hidup kita tenang, tiada rasa dengki, iri hati kepada orang lain.

Aku dari segi harta tiada apa. Cuma sebidang tanah padi di kampung, pusaka arwah ibu yang tidak sampaipun suku ekar. Rumah teres 2 tingkat yang masih belum habis bayar sehingga pencen, sebuah van berusia 9 tahun dan sebuah Kancil berumur 7 tahun di Skudai. Dan tiada dalam perancanganku untuk mengumpul harta sebelum mati.

Duit gaji yang ku perolehi digunakan sepenuhnya untuk memberi pelajaran kepada 9 orang anak-anakku, membantu adik-beradik yang susah, membantu NGO mengembangkan dakwah dan sedikit simpanan di hari tua.

Kalau ikut hati, ada juga perasaan hendak beli rumah lain kerana 'government loan' masih belum digunakan. Tengoklah, bila tergerak hati nanti...

Ya Allah, Engkau satukan hati-hati kami, adik-beradik kerana Islam. Bantu-membantu sesama kami keranaMu dan mencari redhaMu semata-mata. Engkau hidupkan dan matikanlah kami dijalanMu dengan lafaz Laaila haillallah Muhammadur Rasulullah!

"Dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana." (Al-Anfal; 63)

2 comments:

  1. terima kasih perkongsian dan peringatannya... menyentuh hati untuk tetap teguh dengan keyakinan.

    ReplyDelete
  2. Ana doakan anta berjaya dalam PhD dan cepat balik untuk berkerja dalam IKRAM.

    Ayahanda Mat Hussin makin giat beramal di medan dakwah...tak kira siang atau malam!

    ReplyDelete