Wednesday, December 16, 2009

Pesanan Seorang Sheikh Kepada Anak Buahnya


".. setiap kita perlu membina seerah hidup kita. Kita membaca seerah Nabi (saw), para sahabah dan salafus soleh. Tetapi apakah yang generasi seterusnya baca mengenai kita? Apakah seerah hidup setiap individu kita? Apakah 'legacy'/warisan kita yang kita tinggalkan untuk mereka?..." Begitulah pesanan seorang syeikh kepada anak-anak buahnya pada suatu hari...

Saya juga selalu menulis kata-kata Pericles yang berbunyi, "What you leave behind is not what is engraved in stone monuments, but what is woven into the lives of others".

"Apa yang kita tinggalkan bukanlah apa yang yang terpahat di batu bata bangunan tetapi apa yang menjadi petunjuk, amal bakti, penerusan ilmu yang menjadi darah daging, amalan dan ikutan penduduk masa kini dan akan datang".

Kalau kita tidak mampu menjadi seperti Syeikh Assyahid Hassan Al-Banna, yang mana dakwah dan fikrahnya melata ke seluruh sudut dunia, maka kalaulah usaha kita tadi menjadi ikutan atau panduan di peringkat negara Malaysiapun sudah mencukupi.

Kalau masih tidak mampu, mungkin di peringkat wilayah atau 'regional'. Dan kalau masih tidak mampu, mungkin kita melakar seerah di peringkat kawasan taman perumahan kita, dan yang terakhir, setidak-tidaknya kita melakar seerah di peringkat keluarga.

Setidak-tidaknya, anak isteri kita merasakan bahawa ayahnya atau suaminya pernah berusaha memartabatkan dan mempraktikkan Islam dan cuba menyebarkannya di kalangan keluarga dan di sekitar taman perumahannya....

Usaha ke arah melakar seerah seumpama para sahabat dan para salafus soleh bukanlah kerja yang senang dan perkara main-main. Apatah lagi sekiranya, kita juga bermentaliti seperti orang kebanyakan - dapat kerja, kahwin, kumpul duit, pencen dan beramal ibadah, seterusnya menunggu saat kematian. Perasaan sayangkan dunia begitu menyerap di jiwa dan takutkan kematian begitu ketara (Hubbud dunya wa kara hiyatul maut).

Masyarakat umum hanya memikirkan untuk mencari harta dan meninggalkan harta kepada anak cucu mereka. Ada seorang saudara saya, yang telah mengagihkan tanah dan harta kepada setiap anaknya.

Dan sekarang ini, dia menabung untuk seorang cucu dari setiap keluarga anaknya. Maksudnya, jika dia mempunyai 8 orang anak dan mereka semua berkahwin, setiap keluarga anaknya itu akan dipilih hanya seorang oleh datuknya untuk memasukkan duit setiap bulan sehingga datuknya meninggal dunia....

Kita perlu mempelajari ilmu sebanyak yang mungkin dan menyebarkannya, seterusnya beriman dengan seteguh-teguhnya dan beramal melebihi orang lain maka barulah lakaran seerah kita menjadi idola orang lain atau generasi yang akan datang.

Kita perlu mengajak manusia mengenali Islam atau kepada yang telah Islam, kita menyarankan mereka untuk menghayati dan mengamalkannya.

Islam bukan setakat solat, puasa, zakat, tunai haji aje tetapi ianya menyeluruh, mencakupi kesemua 'walk of life'.

Dan sebaliknya pula, na'uzubillahu minzaalik!, kalau sejarah kita dilakarkan dalam suasana yang negatif, dan dikenali umum sebagai peruntuh atau pengkhianat agama, seperti Kamal Atatuk di Turki. Betapa ruginya diri kita dan betapa malunya anak cucu kita nanti....

1 comment:

  1. assalamualaikum,
    Tna tak tau nak masuk mne. tapi...
    boleh tak buat artikel pasal doa akhir & awal tahun.
    Kebetulan sok kan awal muharram

    Boleh share ngan kekawan
    klu dapat ari ni lagi bagus

    ReplyDelete