Monday, July 19, 2010

Hari Keluarga IKRAM Johor Bahru Tengah


Pada Ahad semalam berlangsung Hari Keluarga Pertubuhan IKRAM Malaysia, Cawangan Johor Bahru Tengah (JBT). Program yang berlangsung dari jam 7 pagi hingga 10.30 pagi di Hutan Bandar Mutiara Rini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Program dimulakan dengan ucapan Yang Dipertua IKRAM JBT, Prof. Madya Dr Hj Tholuddin Mat Lazim, yang memberi peringatan tentang keperluan beriadah. Beliau juga mengharapkan program-program IKRAM JBT yang lain juga akan mendapat sambutan dari ahli dan masyarakat.

Kemudian para hadirin dijamukan dengan sarapan pagi. Antara menu yang disediakan ialah nasi lemak, lontong kering, buah-buahan, kuih-muih dan air mineral Hidayah.

Selepas sarapan selama setengah jam, kita semua mula melakukan "warming-up" dan "stretching", yang diketuai oleh Salman Hishamuddin. Banyaklah sendi-sendi dan urat-urat ditarik dan disental supaya mempunyai elastisiti kembali. Urat-urat yang telah kenyal, mungkin beransur bergetah semula...

Kemudian kumpulan ikhwah dan akhawat menjalani program yang berbeza. Kumpulan ikhwah dibahagikan kepada tiga kumpulan. Satu kumpulan akan berada di dalam bulatan besar, dan akan dibaling bola ke arah mereka. Sesiapa yang terkena bola dari paras lutut ke bawah dikira 'out'. Sekiranya bola terkena di bahagian atas lutut, maka balingan itu dikira 'fault' dan peserta akan 'remain' dalam bulatan. Apabila kesemua peserta kumpulan tersebut telah mati, maka kumpulan seterusnya pula akan berada di dalam, dan dua kumpulan lagi akan membaling bola ke arah mereka yang berada di dalam bulatan.

Habis permainan 'bola baling kaki', kumpulan yang sama dikehendaki membuat 'jalan laju' mengikut laluan yang telah ditetapkan. Jika peserta berlari maka ia dikira sebagai 'disqualified'. Kumpulan yang pertama menamatkan perjalanannya dikira kumpulan yang menang, tetapi setiap anggota kumpulannya perlu menamatkan perjalanan tersebut.

Kumpulan akhawat kelihatan menjalankan program yang lebih 'soft' iaitu dengan mengikat mata sambil mengenali antara satu sama lain.

Ini amat bertepatan dengan motto IKRAM iaitu Ukhuwwah Teras Kegemilangan atau "Brotherhood, the Foundation of Glory". Semoga dengan berlangsungnya Hari Keluarga ini, ia akan merapatkan lagi hubungan sesama ahli.

Aku sekeluarga turut hadir walaupun Sakinah demam. Sekembali dari program ini, kami singgah di Klinik Maimunah di Taman Sri Putri bagi pemeriksaan ke atas Sakinah dan Rasyid, yang bengkak kelopak mata kanannya...

2 comments:

  1. huhu~ I was there...

    Memang best...dapat bersenam bersama ikhwah-ikhwah veteran yang berjiwa muda...huhu~

    ReplyDelete