Tuesday, October 5, 2010

Mengenali Tabi'in - Najashi

Nama sebenar beliau ialah Ashamah bin Abjar. Najashi adalah gelaran bagi raja-raja Habsyah seperti nama gelaran Kisra untuk Maharaja Parsi dan Kaisar untuk Maharaja Rom.

Golongan muhajirin yang pertama berhijrah ke Habsyah untuk mendapat perlindungan adalah seramai 80 orang, termasuk lelaki dan wanita.

Puak Quraisy telah mengutus Amru bin al-As dan Abdullah bin Abu Rabi'ah untuk membawa kembali orang-orang Islam ke Mekah atau membunuh mereka. Mereka membawa banyak hadiah untuk diberikan kepada Najashi dan pembesar-pembesar Habsyah.

Namun Najashi sebagai seorang Raja yang adil telah memberi perlindungan kepada rombongan Islam dan akhirnya memeluk Islam setelah mendengar penerangan dari Jaafar bin Abu Talib.

Najashi juga telah mengahwinkan Ramlah binti Abu Sufyan bin Harb (Ummu Habibah) dengan Rasulullah (SAW) di Habsyah. Suami Ramlah, Ubaidullah bin Jahsy telah keluar daripada agama Islam dan memeluk Kristian dan akhirnya meninggal dunia.

Untuk mengembirakan hati Ramlah yang berada di Habsyah, Rasulullah telah mengutus surat kepada Najashi supaya mengahwinkan beliau (Rasulullah) dengan Ramlah. Najashi sebagai wakil kepada Baginda telah menyerahkan mahar sebanyak 400 dinar emas kepada Ummu Habibah.

Najashi meninggal dunia tidak lama sebelum pembukaan kota Mekah (Fathul Mekah). Rasulullah memanggil para sahabat bagi mendirikan solat untuk Najashi.

Baginda bersabda: "Saudara kamu, Ashamah, Najashi telah meninggal dunia. Marilah kita solat untuknya." Baginda mengimamkan solat tersebut dan mendirikan solat ghaib untuknya. Solat ghaib untuk Najashi ini adalah yang pertama dan terakhir pernah dilakukan oleh Rasulullah (SAW).

No comments:

Post a Comment