Tuesday, January 25, 2011

Jangan Kita Perjudi Agama...


Sebagai seorang yang menganut agama Islam, kita seharusnya menghormati mereka yang dapat melaksanakan tuntutan Islam yang telah disyariatkan. Kita patut puji mereka, kita patut kagumi mereka, bahkan kita patut tiru mereka.

Kalau mereka dapat menutup aurat, mungkin kita belum lagi… Kalau mereka dapat menjaga batasan pergaulan, mungkin kita belum lagi… Kalau mereka ingin melaksanakan hukum Islam, mungkin kita belum lagi…

Tetapi kita juga patut bertanya diri kita, “Kalau mereka dapat buat dan kenapa tidak kita?”

Jangan pula kerana kita tidak sanggup buat, kita pula ‘condemn’ mereka. Sama naik pula kita dengan orang-orang yang bukan Islam. Orang bukan Islam ‘condemn’ saudara kita yang mengamalkan syariat, kitapun turut sama… Mereka ‘condemn’ kerana mereka tak faham Islam. Tetapi kita yang lahir Islam, takkan sama tak faham dengan orang bukan Islam…

Itulah kadang-kadang iman yang menentukan segala-galanya. Mungkin iman kita masih nipis, dan sudah pasti kita ingin iman kita semakin menebal dan tidak selama-lamanya nipis.

Jangan kerana melihat keuntungan dunia yang sedikit, kita sanggup menggadai Islam yang kita anuti…

Lihatlah peribadi Rasulullah (SAW), apabila ditawarkan dengan harta, pangkat, hatta wanita yang tercantik hendak diberikan sekiranya baginda meninggalkan dari menyampai risalah Islam tetapi Rasulullah tetap menolaknya.

Kitapun teringat bilamana Abu Talib menyampaikan tawaran bagi pihak ketua-ketua kabilah kaum musyrikin itu. Jawapannya yang tidak asing lagi, yang selalu kita dengar, “Jika mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, aku pasti meneruskan penyampaian risalah yang mulia ini”.

Mungkin kita terfikir, apa salahnya Rasulullah (SAW) menerima dulu pelawaan mereka untuk menabalkan baginda sebagai Raja. Kemudian setelah berkuasa, serulah mereka kepada Islam.

Tetapi Rasulullah yang terkenal sebagai “al-Amin” sejak dari kecil tidak melaksanakan strategi sebegitu. Matlamat tidak menghalalkan cara! Baginda sanggup bersusah payah, dimaki hamun, diejek, dikeji, dilontar batu semata-mata mencari redha Allah.

Jangan kita turut sama menakut-nakutkan orang bukan Islam tentang agama yang kita anuti ini. Orang bukan Islam sememangnya patut takut kerana ia perkara asing buat mereka tetapi jika kita orang Islam turut sama menakut-nakutkan mereka tentang Islam, manusia Islam apakah kita?

No comments:

Post a Comment