Sunday, January 2, 2011

Mukhayyam Pewaris...

Alhamdulillah UMIJ telah berjaya membantu Pusat mengendalikan Mukhayyam Pewaris di Hutan Gunung Ledang pada 01/01/2011. Peserta dan fasilitator seramai 128 orang telah mendaki Gunung Ledang dari Tapak Perkhemahan Lagenda Resort menerusi check point 1 hingga ke check point 4. Check point 4 ialah di mana terletaknya Kolam Gajah.

Pada malam 31 Disember, peserta-peserta juga telah mengedar 'flyers' tentang bahaya zina dengan memakai baju berlogo IKRAM di depan dan slogan Anda Bijak Menjauhi Zina di belakang bersama web page Raudatul Sakinah. Pengalaman yang luas di kalangan peserta membuatkan mereka tidak kekok untuk berinteraksi dengan golongan remaja dan ibubapa yang membawa anak-anak ke Dataran Muar dan Dataran Ledang.

Berikut adalah gambar-gambar peserta dan fasilitator di Gunung Ledang;


Fasilitator Berehat Di Check Point 4, Kolam Gajah Sekitar Jam 11.30 Pagi.

Fasilitator yang kelihatan di dalam gambar adalah Abu Nuha, Dr Faizul, Hj Shaharudin, Dr Kamarul Baharin sebagai Kem Komandan, Ustaz Azim Alias, dan Dr Mat Hussin.



Ustaz Asim Alias, Abu Nuha, dan Dr Faizul Amri Di Check Point 2, Batu Orkid.



Peserta Akhawat Sedang Menunggu Untuk Mengerjakan Solat Subuh Secara Berjamaah



Peserta Ikhwah Sedang Menunggu Untuk Mengerjakan Solat Subuh Secara Berjamaah

Program ini yang berlangsung dari 31 Disember 2010 hingga 2 Januari 2011, juga mendapat kerjasama dari pihak IKRAM Muar. Bantuan ikhlas dari Cikgu Abdullah (YDP IKRAM Muar), Cikgu Norhan, saudara Anuar, dan ahli IKRAM Muar yang lain amat dihargai. Semoga mereka mendapat balasan setimpal dengan pengorbanan yang begitu besar yang diberikan...



Antara peserta akhawat yang terakhir tiba di kaki gunung iaitu lebih kurang 6.30 petang. Di sini mereka berhenti sejenak untuk berehat sebelum meneruskan perjalanan menuruni gunung.



Fasilitator akhawat yang mengiringi peserta dan ditempatkan di setiap check point bagi melakukan aktiviti. Rata-rata fasilitator akhawat adalah siswi UTM dan makcik-makcik dari Skudai.



Peserta-peserta akhawat sedang mendengar arahan dari fasilitator sebelum menuruni Gunung Ledang dari Kolam Gajah.



Ramai juga di kalangan peserta ikhwah dan akhawat terdiri dari anak-anak sahabat. Anak Hj Kamal Khalil, anak Hj Mokri Sabran, anak PM Dr Mustapha Din, anak PM Dr Abdul Rahim, anak PM Dr Tholudin, anak menantu Hj Jaafar, anak menantu PM Dr Razali, anak Dr Jamaluddin Mohd Sheriff, anak Prof Shamsuddin, anak Prof Awaluddin dan lain-lain.



Ikhwah melakukan solat Zohor dan Asar secara jamak serta qasar di Kolam Gajah sebelum menuruni gunung.


Ikhwah sedang berkemas barang-barang sebelum berangkat turun. Pada malamnya, mereka akan membentangkan pengalaman penglibatan mereka dalam dakwah, pengalaman daurah di Kuala Lumpur, dan pengalaman mereka melalui aktiviti mukhayyam sepanjang pagi tadi hingga ke petang.

Hari ini (Ahad), mereka sepenuhnya akan melalui peringkat graduasi yang mana mereka yang berada di level ahli aktif 3 akan dinaikkan kepada ahli aktif 4.

Semoga penglibatan UMIJ selama sehari semalam diberi ganjaran oleh Allah SWT dan dikira sebagai sebahagian dari amal soleh kami, insyaAllah.

2 comments:

  1. penat btul trekking... pancit satu badan... tapi best !

    ReplyDelete
  2. Good exercise untuk Zahid dan untuk pakcik juga...

    ReplyDelete