Thursday, January 20, 2011

Menegur Dengan Hikmah...


Kita selalu dengar sepotong hadis yang mengatakan bahawa, apabila kita melihat sesuatu kemungkaran maka hendaklah kita mencegahnya dengan tangan, kalau tidak mampu maka cegahlah dengan perkataan, kalau itupun tidak mampu maka tolaklah dengan hati, itulah selemah-lemah iman...

Banyak perkara mungkar yang kita lihat setiap hari. Perempuan yang berpakaian tidak menutup aurat, lelaki dan perempuan duduk berdua-duaan secara intim, pemandu kenderaan yang membuang sampah keluar dari kenderaannya, remaja lelaki yang memakai anting-anting, dan banyak lagi.

Kadang-kadang terasa amalan baik yang dibuat pada hari itu, kalau hendak ditolak dengan dosa mata saja... mungkin negatif pahalanya. Itu tidak campur lagi dosa mulut yang mengumpat, dosa telinga yang turut mendengar umpatan orang, dan lain-lain lagi.

Amat malang sekali, jika kita melihat kemungkaran untuk menafi dengan hatipun tidak mampu, malah merasa seronok pula melihatnya.

Kelmarin, kebetulan saja ke pejabat dan kelihatan seorang staf perempuan yang cuti 'MC'. Beliau berjalan berdengkut-dengkut kerana sakit kaki... Tetapi pakaiannya, astagfirullah, dengan jean sendat dan baju ketat membuatkan semua orang memandang beliau. Sudah pasti staf lelaki tidak melepas peluang untuk bercakap yang bukan-bukan dengan beliau.

Aku merasa aku patut menegur beliau. Kalau tidak, akupun sama dengan staf yang lain, yang seronok menonton wayang 'free'!

Apabila beliau agak jauh dari orang ramai, aku bertanya beliau tanpa mengharapkan jawapan, "Kenapa 'mama' berpakaian macam ni?". Beliau menjawab tetapi aku tak kisah apa jawapannya. Yang penting aku menegurnya, dan menegurnya tidak di depan khalayak ramai...

Sebenarnya, ini yang payah hendak dilakukan. Apatah lagi, dia seorang staf yang kita kenal. Nak tegur, takut dia terasa hati. Tak tegur, takut kitapun 2 kali 5 dengan staf-staf lelaki yang lain.

Subhanallah, tugas kita amat banyak! Hendak tarik orang bukan Islam kepada Islam lagi. Yang sudah Islampun, belum betul perjalanannya...

No comments:

Post a Comment