Wednesday, April 15, 2009

Mengerjakan Ibadah Haji - 10


Banyak kita dengar mengenai cerita-cerita pelik berlaku semasa di Tanah Suci. Ada 2 peristiwa, yang saya ingat berlaku kepada kawan semaktab dengan saya. Dan satu peristiwa yang agak pelik atau ajaib berlaku kepada diri saya. InsyaAllah akan saya ceritakan kemudian.

Peristiwa pertama yang berlaku kepada kawan semaktab dengan saya ialah ada seorang lelaki dalam lingkungan umur akhir 50an. Dia agak hilang pedoman... Bila masuk hotel, mana-mana bilik yang dia masuk, dia akan tidur. Tak kisah bilik orang ke atau bilik dia.

Satu hari, dia mengadu kepada pegawai TH yang beg sangkut di bahunya hilang. Dalam beg itu, ada duit dan sebagainya. Semasa pengaduan dibuat di "lobby" hotel, saya ada bersama. Pegawai TH berkata kepadanya, "Encik, banyakkan beristigfar". Begnya memang sudah ada di tangan pegawai TH tersebut kerana ada orang yang menjumpainya dan menyerahkan kepada pegawai tersebut.

Peristiwa kedua ialah sepasang suami isteri hampir bercerai kerana 'jealous'. Isteri tidak tahan melihat suami asyik suka membantu orang lain, lebih-lebih lagi orang perempuan. Isteri sendiri dibiarkannya. Mungkin si suami merasakan isterinya masih muda dan dapat melaksanakan segala aktiviti tanpa masalah. Alhamdulillah, setelah dinasihati atau diberi kaunseling oleh pihak TH, pasangan tersebut kembali aman.

Suatu hari, semasa sarapan pagi dengan tak semena-mena air mata saya bercucuran keluar. Isteri saya yang duduk di kerusi sebelah terkejut! Kenapa dan apa hal? Sakit ke? Dengan sebak, saya mengatakan saya teringat kepada anak saya yang nombor 2, 'Atikah!

Pelik juga, Sakinah yang baru berusia 2 bulan saya tidak teringat tapi teringat kepada anak yang berumur 11 tahun! Peristiwa ini berlaku setelah kami baru berada beberapa hari di Mekah.

Masa saya balik dari pejabat, 'Atikahlah yang akan berlari menyambut saya dan mengambil beg dari tangan saya dari luar rumah lagi dan mengiringi masuk ke dalam rumah. Begitu juga apabila saya hendak ke pejabat, dialah yang akan mencium tangan dan pipi saya. Anak-anak yang lain buat juga tetapi tidak sekonsisten 'Atikah! Ada juga yang buat tak tahu aje...

Walau bagaimanapun seperti yang telah saya tulis mengenai 'Anak Sulung dan Anak Bongsu', tiada apa yang kami bezakan di antara anak-anak kami. Semuanya kami sayang, cuma masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri.

Labbaikallah Hummalabbaik Labbaikala Syari Kala Kalabbaik....

No comments:

Post a Comment