Tuesday, April 21, 2009

Sukan Antara Jabatan UTM - 4


Perlawanan badminton antara FKSG vs Pejabat Pendaftar baru sahaja berakhir. Keputusannya; regu pertama kita tewas 2-0, perseorangan pertama kita tewas 2-1, regu kedua kita menang 2-0, perseorangan kedua kita juga menang 2-0. Akhirnya, regu penentu iaitu saya dan Saiful melawan regu ketiga Pejabat Pendaftar. Kita tewas 2-0. Jadi Pejabat Pendaftar menang dengan agregat 3-2.

Sedihpun ada kerana kekalahan berlaku di tangan saya. Tetapi semangat berpasukan bagi "team" badminton FKSG pada tahun ini adalah terbaik. "We have given our best to fight the opponent". "Coaching" yang dibuat oleh Aman (Ketua Pasukan) dan Maszelan sungguh memberangsangkan dan membuat kita ingin melakukan sesuatu "for the team". Dengan kata lain, "team spirit is very high".

Tamatlah episod badminton untuk tahun ini. Walau bagaimanapun, ada satu lagi 'game' yang saya ceburi iaitu bola tampar. Perlawanan ini akan berlangsung pada 25 - 26 April nanti. Cuma masalah yang saya hadapi ialah pada 25 April, saya bercadang untuk membawa 'Ammar ke Pulau Sentosa, Singapura. Duit RM160 sudah dibayar kepada pihak "organizer".

Sungguhpun Singapura bersempadan dengan Johor, baru sekali saya menjejakinya. Itupun bertolak dengan bas dari Pejabat TH Johor ke airport Changi semasa mengerjakan ibadah umrah pada bulan April tahun lepas. Tiada ke mana-mana... Begitu juga semasa balik umrah, berjalan terus dari Changi ke Pejabat TH Johor Bahru.

Kesimpulannya, walaupun kita berusaha sedaya upaya untuk mencapai kemenangan tetapi sekiranya kegagalan yang menimpa, kita seharusnya redha dengan ketentuan. Jangan kita hendak mempersalahkan nasib dan sebagainya. Mengkaji dan muhasabah tentang kekalahan adalah perlu bagi menyediakan strategi yang lebih baik pada masa yang akan datang.... Sekali gagal tidak bermakna kita akan gagal buat selama-lamanya!

No comments:

Post a Comment