Friday, April 17, 2009

Perlu Berjiwa Besar


Petang kelmarin, seorang sahabat menelefon saya, "Kat mana ni?".

"Saya kat Sekolah Menengah Islam Hidayah (SMIH), ambik anak", jawab saya.

"Ni nak mintak tolong sikit, ada kawan saya, namanya sekian sekian, nak minta 'stay' kat asrama sediaada, boleh tolong tak?", tanya sahabat saya.

Sahabat saya tahu, walaupun saya tidak lagi menjadi pengetua kolej kediaman di UTM, namun 'networking' masih ada.

"Ok, insyaAllah", jawab saya.

Setelah meletak telefon, saya tergambar kawan sahabat saya tadi. Terus saya menghubungi sahabat saya semula, "Orang yang awak hendak saya tolong ialah macam ni, macam ni, macam ni, betul?".

"Ya", jawabnya.

Saya mengenali si 'dia' ni semasa saya masih menjadi pengetua lagi. Dia adalah penghuni kolej saya. Di fakultipun saya pernah berseliseh jalan dengan dia kerana dia sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PhD. Dia tak pernah tegur dan tak pernah ingin melihat muka saya kalau berjumpa. Terdetik di hati saya, betapa sombongnya engkau! Kalau tak hormat aku sebagai pengetua atau pensyarah, hormatlah aku sebagai orang tua....

Dan orang inilah sahabat saya ingin saya tolong untuk kekalkan di kolej kediamannya.

"Oklah, esok kita pergi ke kolej berjumpa dengan Penolong Pengurus Asrama (PPA) untuk menyelesaikan masalahnya", balas saya kepada sahabat.

Pukul 8.30 pagi semalam, saya dan sahabat saya pergi ke kolej berkenaan dan uruskan segala yang perlu untuk mengekalkan kawannya tinggal di situ. Semuanya 'settle'...

Hampir jam 6 petang semalam, pintu bilik saya diketuk. "Siapa yang datang petang-petang begini kerana kebanyakannya dah balik rumah?, cetus hati saya. "Masuk!", balas saya.

Dia membuka pintu dan menuju ke arah saya mengucapkan berbanyak terima kasih kerana menolong mendapatkan bilik di asrama.

Alhamdulillah, saya sudah melakukan sesuatu yang tidak ingin saya lakukan pada mulanya. Kalau saya tidak menolongnya, saya rasa sampai bila-bila kami tidak akan bertegur sapa dan masing-masing buat tak tahu hinggalah ke hari kiamat. Tetapi dengan bantuan yang tidak menelan belanja apa-apa kepada saya, setidak-tidaknya, saya telah membuat dia menegur saya!

Sekali lagi saya "quote", "Forgiveness doesn't change the past, but it does enlarge the future" - Paul Boese

No comments:

Post a Comment