Friday, April 17, 2009

Mengerjakan Ibadah Haji - 11


Siri ini sepatutnya menjadi siri 10 dan siri 10 menjadi siri 11.

Selesai mengerjakan solat Subuh buat pertama kali di Masjidil Haram, kami terus ber'iktikaf sambil membaca Al-Quran dan Ma'tsurat. Sebelum ni, Mutawif sudah memaklumkan bahawa dia akan mengetuai untuk menyelesaikan ibadah umrah dalam pukul 9 pagi.

Sebelum pukul 8 pagi, kami balik ke hotel untuk sarapan dan bersiap-siap bagi menyelesaikan umrah wajib. Umrah yang pertama adalah wajib dan begitu juga Haji.

"Dan sempurnakanlah ibadah Haji dan Umrah kerana Allah" (Al-Baqarah; 196).

Selagi tidak selesai, banyak pantang larang yang perlu dijaga!

Pukul 9 pagi, semua berkumpul di "lobby". Kemudian Mutawif membawa kami masuk ke Masjidil Haram untuk mengerjakan Tawaf. Segala bacaan doa bagi setiap pusingan dibaca oleh Mutawif dengan lantang sekali. Bukan hanya jamaah Malaysia, yang menurut membaca doa yang dilaungkan, tetapi jemaah dari Turki, Indonesia, dan negara-negara lain juga mengikutinya. Sebenarnya, kita boleh membawa buku doa yang telah dibekalkan oleh TH bagi menyenangkan bacaan doa. Doa-doa tidak perlu dihafaz.

Selesai Tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak 7 pusingan, kami mendirikan solat sunat Tawaf 2 rakaat.

Seterusnya, kita pergi mendapatkan segelas air zam zam bagi melegakan tekak. Air zam zam dalam Masjidil Haram ada di mana-mana.

Kemudian, Mutawif membawa kita ke tempat Sa'ie iaitu Bukit Safa dan Bukit Marwah. Bermula dari Bukit Safa ke Bukit Marwah dikira sekali dan dari Bukit Marwah ke Bukit Safa dikira sekali. Kita perlu mencukupkan 7 kali!

Apabila selesai, kita akan bercukur atau bergunting sekurang-kurangnya 3 helai rambut. Saya gunting rambut saya sendiri dan seterusnya membantu menggunting rambut isteri.

Dengan ini selesailah pekerjaan ibadat umrah dan bolehlah kita menanggalkan ihram...

Labbaikallah Hummalabbaik Labbaikala Syari Kala Kalabbaik....

No comments:

Post a Comment