Thursday, April 9, 2009

Sukan Antara Jabatan UTM - 1


Saban tahun saya mewakili fakulti apabila ada perlawanan Sukan Antara Jabatan UTM. Seingat saya, seawal masa nama Fakulti Ukur dan Harta Tanah lagi. Sekarang dah bertukar nama Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi (FKSG).

Saban tahun juga, kami tak pernah menang! Oops, ada juga FKSG menang tapi bukan acara yang saya ceburi. Tahun sebelum ni, saya main badminton, volleyball dan bolasepak veteran. Bila sebut veteran maknanya 'above 40'.

Tadi dapat sms dari Penolong Pendaftar FKSG, boleh turun tak petang ni 5.30 petang, volleyball lawan Fakulti Sains Komputer dan Sistem Maklumat (FSKSM). Yang seronoknya, latihan baru buat pertama kali kelmarin (Selasa). Hari ni dah nak lawan!

Itu jugalah yang berlaku saban tahun. Kadang-kadang, tak sempat nak berlatih (macam acara bolasepak veteran tahun sudah). Tahu-tahu, dah nak lawan. Berlari ke sana sini kejar bola, mahunya tak semput....

Saya rasa masalah kita ialah tiada latihan yang konsisten. Tiada pasukan dalam dunia, yang bertanding tanpa latihan. Lepas tu, bila bertanding mengharapkan kemenangan... 'waiting for some miracles to happen'. Mana mungkin?

Orang pergi berperangpun mesti membuat latihan. Tak ada yang 'up' jadinya... Kalau kita pergi berperang tanpa persiapan, kita pergi untuk dibunuh bukan untuk membunuh! Saya masih ingat kata-kata Timbalan Komandan PALAPES UTM, kalau askar tak pandai membunuh dan tak ada hasrat untuk membunuh, dia bukan askar. Polis lain kerana dia menjaga keamanan dan ketenteraman.

Walau apapun semangat kesukanan itu yang penting. Kalau sampai merusuh dan membakar kereta dan sebagainya, itu dah tak bagus. Boleh pulak si penjaga gol dari bawah naik ke atas pergi membelasah penyerang pasukan lawan. Apa yang 10 orang lagi dalam pasukannya buat?

Pemain dan penyokong mesti mempunyai disiplin yang tinggi. Jaga budi pekerti kita sebagai seorang Islam. Membakar kereta, merusuh apabila kalah perlawanan adalah perbuatan atau budaya orang barat dan bukannya budaya kita!

Majulah Sukan Untuk Negara!

No comments:

Post a Comment