Thursday, February 17, 2011

Kebergantungan Kita Kepada Allah...


"Ayah Su lupa langsung pada Allah", begitulah keluhan bapa saudaraku. "Memang kawan baik Ayah Su di Putrajaya yang 'arrange posting' sesiapa yang baru berkhidmat atau yang hendak bertukar", sambungnya lagi.

"Semasa telefon dia, kita beritahu supaya anak kita ditempatkan di Terengganu atau di Pahang. Untuk dapat di Kelantan memang dah ramai 'waiting list'! So, Kelantan memang kita tak mintak", jelas Ayah Su lagi.

"Disebabkan 100% kita meletakkan kepercayaan kepada kawan (manusia) kerana dia mampu membuat keputusan, terus kita lupa pada Allah! Kita lupa bahawa dengan apa asbab sekalipun tetapi yang menentukannya adalah Allah azzawajalla...", tambah Ayah Su lagi.

Nampak sungguh penyesalan Ayah Su! Semoga ia menjadi suatu pengajaran buatnya.

Sebenarnya, selepas memberitahu kawannya tentang anaknya yang ingin ditempatkan di Pantai Timur, Ayah Su lupa untuk 'follow-up'. Apabila ditelefon balik baru-baru ini, kawan baiknya menyatakan bahawa dia terlupa langsung tentang anak Ayah Su.

Surat-surat penempatan juga telah dikeluarkan dan telah ditandatangani. Maka tidak boleh ditukar lagi. Dan anak Ayah Su ditempatkan di Muar, Johor...

Begitulah kehidupan kita seharian, apabila kita kurang berserah atau bertawakkal kepada Allah.

Apabila sakit kepala aje, terus capai panadol. Seolah-olah panadollah yang menyembuhkan sakit kepala kita.

Saya turut menambah, ada ayat al-Quran yang mengatakan bahawa "If people gather together to benefit you, it will not benefit you unless what has been prescribed by Allah on you. Begitu juga, "If people gather together to harm you, it will not harm you unless what has prescribed by Allah on you."

Kalau kita berpegang dengan ayat di atas hidup kita akan menjadi aman tenteram. Tiada perasaan hasad dengki, tamak haloba, takut, dan sebagainya...

Allahumma inni a'auzubika minal hammi wal hazn. Wa a'auzubikal minal 'azziwal kasal. Wa a'auzubika minaljubni wal bukhl. Wa a'auzubika min gholabati ddaini wa qah rirrijal...

No comments:

Post a Comment